реферат на тему сучасні принципи організації стоматологічної допомоги дітям

реферат на тему сучасні принципи організації стоматологічної допомоги дітям

Головне в цій наступності - засвоєння і дальший розвиток новими поколіннями суспільно - трудового досвіду, підготовка їх до участі в суспільному виробництві. Виконуючи свою роль у спадкоємній передачі трудового досвіду людей, вираженого в різноманітних знаннях, уміннях і навичках, виховання виступає водночас і як засіб формування у нових поколінь певного світогляду, моралі, фізичних якостей. Але, оскільки свідомість людей визначається реальними умовами їхнього існування, суспільним буттям, то й виховання не є чисто довільним процесом, який може здійснюватися, а може й не здійснюватися. Адже спосіб поведінки людини визначається, з одного боку, безперервними зовнішніми впливами на неї, а з другого - її природженими, індивідуальними якостями.

Розвиток фізичних і духовних все нових і нових способів „урівноваження з оточенням, що виявляється у її поведінці, діяльності, ставлення до інших людей і до самої себе.

При цьому поведінка особистості, її ставлення до оточення, діяльність обумовлюється тими порівняно стійкими якостями, що з явилися в неї як наслідок соціальних умов, виховних впливів, досвіду і стали основою їх характеру.

Завдання виховання нової людини полягає у розкритті неповторності людини, її самобутності, творчої індивідуальності, в тому, щоб вміти розпізнати, виявити, розкрити, випликати у кожного учня його неповторно індивідуальний талант. Це робить необхідними всебічне вивчення учнів, знання їх можливостей в міру зростання фізичних і духовних сил, індивідуальних особливостей кожного з них. Макаренко особливу увагу акцентував на тому, що не можна вганяти кожному індивідуальність у якийсь єдиний стандарт, бо стати на такий шлях означало б пожертвувати індивідуальною привабливістю, своєрідністю, особливою красою особи.

Для того щоб здійснювати індивідуальний підхід у вихованні і сприяти формуванню особистості кожного учня, потрібно знати його життя, особливості його характеру, його прагнення, сумніви, слабкості, взагалі його ресурси, і в процесі спільної роботи допомагати учневі стати гідним членом свого колективу.

Виховання у широкому розумінні охоплює свою суму впливів, весь процес формування особистості і підготовки її до активної участі у виробництві, суспільному і культурному житті, охоплює не менше виховну роботу школи, дитячих і молодіжних організацій, сім ї, громадськості, а й валив усього укладу життя суспільства, літератури, мистецтва, кіно, телебачення, радіо, а також освіту і навчання. Корені волелюбного духу нашого народу, його державності - в козацько - лицарському способі життя, в пробудженій ним нездоланній енергії до волі і свободи, до утвердження в усіх галузях життя національних ідеалів. Перший стосується вивчення дітьми, підлітками і юнаками історії українського козацтва, другий - вітчизняної національної культури (мистецтва, науки, освіти) і третій - військової майстерності козаків, а оволодіння ними стратегією і тактикою боротьби з недругами україни.

„хто такі українці „я - маленький українець, „богатирі, витязі нашого народу, „боротьба наших предків з ворогами, „перші князі київської руси - україни, „виникнення героїчного козацтва, „запорізька січ - осередок лицарства та ін. Щодо української культури, то проводяться родинні свята в класах, об єднаннях козачат на теми „козацькому роду нема переводу, „всі українці - велика рідня. А відносно української культури, то в цих класах розглядають дослідно - пошукові завдання на теми „жили собі запорожці та й на запоріжжі, „запорізькі козаки - характерники, „козацькі сурми кликали до бою. Проводяться вікторини, конкурси, змагання, турніри „гей ви, хлопці, славні запорожці, „поміряємося козацькою силою, „турнір лицарів - любомудрів, „чи знаємо художні твори про козаків. Підсумовуючи все про дитячі рухи в початкових класах можна впевнено сказати, що вони виховують справжніх патріотів, знавців української державності, культури та історії. Мета руху полягає в тому, аби через участь козачат у місцевих, регіональних, всеукраїнських, а, а можливо, і в міжнародних організаціях виховувати відповідальних і гідних громадян україни, сприяти розвитку і соціальному становленню молоді, для розкриття їх найбільш повного фізичного, інтелектуального, суспільного і духовного потенціалу.

Цей принцип визначається, як вірність своїй батьківщині, участь у житті суспільства із визнанням та повагою до гідності співвітчизників, взаєморозуміння та співробітництво на місцевому, державному та міжнародному рівнях. Пласт - це організація української молоді для патріотичного і всебічного самовиховання, а пластуни сеніори згуртовані в „пласті з метою допомагати пластовій молоді. В)вишколювати молодь на свідомих, відповідальних і повновартісних громадян з допомогою виховних метод і на ідейних основах „пласту, опертій на пластовій присязі, пластовому законі і трьох головних обов язках пластуна; гуртковій системі, що допускає молодь - хлопців і дівчат - до бажаного ними членства в гурті, який, спершу ведений старшим провідником, збігом часу набуває щораз більше самоуправи.

Ряді ступеневих проб та накладанні на молодь щораз більшої відповідальності за себе і інших, так, щоб вона набула знання, самовпевненість і здібність співпраці з іншими та вмілість провідництва. Спрямуванні молоді до таких занять і змагань, головним чином серед природи, які розвивають в неї спостережливість, слухняність і самозародність до інших, вправляють її у службі для національного і загального добра і вчать умілостей, корисних для неї самої. Так склалося, що літери української назви є початковими літерами чотирьох слів, що висловлюють історичні прикмети доброго пластуна, або кажуть йому, який йому треба бути.

Прогрес розвитку людства вимагає чогось нового, щоб позбавило нашу молодь, а особливо молодших школярів „пасивної психіки у відношенні до навколишнього світу, надало б поштовху до дієвості. Більше уваги приділяти національному вихованню в 1 - 4 класах, адже доведено відомими педагогами, що усвідомлення свого призначення формується у дитини з 6 років. Аускультація – це метод об єктивного клінічного обстеження, який ґрунтується на аналізі звукових явищ, що утворюються в процесі життєдіяльності внутрішніх органів. У кімнаті повинно бути тихо й тепло; вислуховування проводять на симетричних ділянках зі співставленням отриманих даних; ділянки аускультації слід широко відкрити, щоб шум від одягу не впливав на аускультативні дані; слід користуватися одним і тим самим стетофонендоскопом, оскільки кожний з них має свої особливості й може змінювати характер звуків; під час аускультації стетофонендоскоп потрібно фіксувати пальцями й щільно прикладати до тіла рівномірно всією поверхнею, але без надмірного натискування. Таким чином, педіатр у процесі обстеження дитини використовує прості у виконанні, але високоінформативні методи об єктивного клінічного обстеження, а отримані при цьому дані допомагають здійснювати діагностику, лікування та профілактику захворювань у дітей. Догляд включає в себе виконання лікарських призначень, гігієнічний режим, дотримання дієтичного харчування, допомогу при відправленні фізіологічних потреб, підготовку хворого до виконання лікувальних і діагностичних процедур, створення сприятливих психологічних умов перебування в стаціонарі тощо. У новонароджених дітей усі основні функції організму перебувають у стані нестійкої рівноваги, тому навіть незначні коливання умов навколишнього середовища можуть призвести до порушення найважливіших процесів життєдіяльності. У зв язку з нестійкістю терморегуляції новонароджені діти легко охолоджуються або перегріваються, тому температура в кімнаті повинна бути в межах 20–22 °с. Нормального розвитку дитини грудного віку можна досягти при створенні оптимальних умов навколишнього середовища та правильно організованій виховній роботі. Для дитини організовують дитячий куточок – це найсвітліша, добре провітрювана частина квартири з яскравими малюнками на стінах, улюбленими іграшками, спеціальними дитячими меблями, манежем. Щоб привчити дитину до прохолодного повітря взимку, спочатку організовують прогулянки в кімнаті при відкритій кватирці, потім дитину виносять на вулицю. Вивчення структури первинної інвалідності вс сбу та визначення факторів, що впливають на її формування, оцінка видів і ступеня обмеження життєдіяльності. Доступності, безкоштовності, дільничності медичної допомоги, застосуванні диспансерного спостереження, послідовності амбулаторної та стаціонарної допомоги, етапності медичного забезпечення. В основу дільничного принципу покладено розподіл території населених пунктів на дільниці таким чином, щоб на одній дільниці проживало не більше ніж 800 дітей віком до 15 років, з них до 100 дітей 1 - го року життя. До складу цих лікувальних установ входять кардіологічне, пульмонологічне, гастроентерологічне, нефрологічне та інші відділення, а також відділення інтенсивної терапії та реанімації, відділення патології новонароджених, відділення виходжування недоношених дітей тощо. Робота лікаря і медичної сестри на дільниці включає безперервне динамічне спостереження за дітьми, починаючи з народження, надання медичної допомоги дітям з гострими та хронічними захворюваннями, диспансеризацію дітей із груп ризику, дітей, які перенесли гострі захворювання, та дітей з хронічною патологією. Лікарі - педіатри проводять профілактичні та протиепідемічні заходи, спрямовані на забезпечення правильного фізичного та нервово - психічного розвитку дітей, на зниження захворюваності та смертності, підготовку та проведення щеплень. Вдруге медична сестра відвідує майбутню матір на 32 - му тижні вагітності о метою визначення підготовленості сім ї до появи дитини, наявності необхідного для догляду за новонародженим, розповідає про особливості його поведінки, вигодовування і розвитку.

Особливу увагу слід звернути на поведінку дитини (збудження або млявість), активність ссання, стан шкіри (блідість, жовтяниця, ціаноз, висип, ущільнення) і пупкового кільця. Після ретельного обстеження дитини дають оцінку її стану, уточнюють групу здоров я, намічають оздоровчі заходи, складають план подальшого спостереження за дитиною. Також під час першого відвідування необхідно ознайомити матір з правилами вигодовування, купання та догляду за новонародженим, догляду за грудьми, технікою зціджування грудного молока. Недоношеним, близнюкам; дітям, які перебувають на штучному вигодовуванні; дітям, які перенесли асфіксію, пологову травму; хворим на рахіт, гіпотрофію, анемію, діатез; дітям, які часто хворіють на гострі респіраторні захворювання. Ці діти належать до групи підвищеного ризику, підлягають клінічному обстеженню разом з фахівцями (невропатологом, окулістом, хірургом, отоларингологом та ін. У ній відзначають дати відвідувань, вік дитини, динаміку фізичного та психічного розвитку, особливості вигодовування, порушення догляду, дані про захворювання. На підставі даних обстеження, показників антропометрії та лабораторних досліджень лікар визначає для кожної дитини групу здоров я, оскільки від цього залежить обсяг необхідних лікувально - профілактичних та реабілітаційних заходів. До другої групи належать діти з функціональними змінами з боку одного органа чи системи, а також діти 1 - го року життя з обтяженим акушерським, анамнезом (гестоз, ускладнений перебіг пологів, багатоплідна вагітність тощо), недоношеністю без виражених ознак незрілості, несприятливим перебігом раннього неонатального періоду.

Діти четвертої групи мають хронічні захворювання або вади розвитку в стадії субкомпенсації, функціональні порушення одного або кількох патологічно змінених органів чи систем. Під час інтеркурентних захворювань відбувається вигострення основного хронічного захворювання з порушенням загального стану і самопочуття або із затяжним періодом видужання. На педіатричній дільниці велика увага приділяється санітарно - просвітницькій роботі, яка включає індивідуальні та групові бесіди про виховання здорової, гармонійно розвиненої дитини, систематичне санітарно - гігієнічне виховання батьків та інших членів сім ї, пропаганду здорового способу життя. Дитяча лікарня може мати відділення загального та спеціалізованого профілю, ураховуючи специфіку місцевих умов, особливості захворюваності, віковий склад дітей. У будь - якому відділенні дитина перебуває під наглядом лікаря - ординатора, робота якого полягає у збиранні анамнезу, проведенні клінічного обстеження та інструментального дослідження, встановленні діагнозу, лікуванні дитини, визначенні плану реабілітаційних заходів. Направлення дітей на стаціонарне лікування може бути плановим (за направленням дільничних педіатрів) або екстреним (у разі самозвернення або направлення службою невідкладної чи швидкої медичної допомоги). Усі необхідні дані про перебіг хвороби, зміни в етані дитини, виконання призначень лікарю повідомляє медична сестра, її робота повинна бути добре продуманою, чітко відрегульованою й узгодженою з діями іншого персоналу, щоб забезпечити максимально безперервне спостереження за хворими дітьми.

Особливу увагу медична сестра приділяє суворому дотриманню санітарно - протиепідемічного режиму у відділенні, здійснює контроль an роботою молодшого медичного персоналу.

Чергова медична сестра стежить за диханням, пульсом, станом ротової порожнини, очей, шкіри таких дітей, зручно вкладає, перевертає, бере їх на руки, фіксує будь - які зміни в їхньому стані, змінює пелюшки та білизну.

З дітьми старшого віку проводять виховну, а в деяких стаціонарах, де перебування дітей тривале, – і навчальну роботу, яка входить до лікувально - охоронного режиму і суттєво впливає на емоційний тонус дитини, прискорюючи процес видужання. Таким чином, в україні створена ціла система різнопрофільних лікувально - профілактичних закладів, які мають на меті не тільки зберегти дитині життя, а й забезпечити її нормальний гармонійний розвиток та потенціал якості життя на майбутнє. Встановлення діагнозу – це активний творчий процес, який дозволяє лікарю на основі правильної оцінки даних анамнезу отримати уявлення про стан здоров я дитини.

Тільки ретельне зіставлення клінічних і лабораторних аспектів, а також результатів спеціальних методів дослідження дає змогу правильно встановити діагноз, своєчасно розпочати лікування та забезпечити весь комплекс реабілітаційних заходів. Особливу увагу звертають на анамнез хворої дитини – скарги та перші ознаки захворювання, на основі яких можна зробити припущення про ураження тих чи інших органів та систем. На ранніх етапах діагностики лікар зустрічається з труднощами, які виникають через недостатню вираженість клінічних проявів при латентних і атипових формах перебігу захворювання, коли симптоми певного патологічного стану стерті або ще не набули повного розвитку.

У теперішній час діагностика багатьох захворювань у дітей утруднена, оскільки зазнали істотних змін їхній патоморфогенез і перебіг, змінилася реактивність дитячого організму, позначається вплив алергізації, урбанізації, екологічних факторів. Мати може повідомити багато важливої інформації про розвиток захворювання в дитини, на основі якої лікар може визначити можливу причину, час появи головного чи патогномонічного клінічного синдрому, простежити динаміку його розвитку.

Також необхідно поговорити з хворою дитиною, особливо старшого віку, але при цьому варто пам ятати, що вона не завжди чітко визначає свої відчуття, а іноді може симулювати ті чи інші ознаки хвороби.

Далі збирають анамнез даного захворювання з хронологічною послідовністю появи тих чи інших симптомів та синдромів, їх розвитку до теперішнього часу, проведеного лікування, його ефективності. Так, для дітей 1 - го року життя найважливішого значення набувають детальні дані про вік і здоров я батьків, їх звички, професійні шкідливості, акушерський анамнез матері, перебіг останньої вагітності, харчування під час вагітності, тривалість пологів, ускладнення їх. Докладно з ясовують перебіг грудного періоду, характер вигодовування (коли введено підгодовування (прикорм), харчові добавки, коли віднято дитину від груді), показники фізичного і психомоторного розвитку дитини, особливості поведінки, проведення профілактики рахіту.

Для дітей більш старшого віку особливого значення набувають дані про перенесені раніше захворювання та оперативні втручання, тяжкість їх перебігу, ускладнення. У зв язку зі зростанням ролі алергії в розвитку захворювань у дітей необхідно виявити в дитини прояви алергії та схильність до алергічних реакцій на різні фактори зовнішнього й внутрішнього середовища, продукти харчування, лікарські препарати тощо. Обов язково уточнюється епідеміологічний анамнез з виявленням контактів з інфекційними хворими в сім ї та дитячих колективах, даних про перенесені раніше інфекційні захворювання тощо. Завершується опитування збиранням спадкового та сімейного анамнезів, де відображаються дані про спадкові хвороби в сім ї, стан здоров я батьків та найближчих родичів. При тяжкому стані дитини й необхідності термінових заходів доцільно спочатку розпитати матір про причину і розвиток даного захворювання, оглянути дитину і надати необхідну допомогу, а потім уже зібрати загальний анамнез. Детально зібраний анамнез дозволяє оцінити загальний стан дитини, передбачити певний діагноз, прогнозувати характер перебігу патологічного процесу, а також вибрати правильну тактику лікування даного захворювання з урахуванням індивідуальних особливостей дитини.

Від тяжкості її стану залежать обсяг і терміни надання допомоги, можливість лікування в амбулаторних чи стаціонарних умовах, госпіталізація в загальнопрофільний стаціонар чи у відділення інтенсивної терапії тощо. Якщо стан оцінюється як тяжкий і надзвичайно тяжкий, то в дитини виявляються різні стадії порушення свідомості (сопор, ступор, кома), а нерідко й судоми.

Ознаки 0 балів 1 бал 2 бали частота скорочень серця відсутня менше ніж 100 за 1 хв більше ніж 100 за 1 хв дихальні рухи відсутні одиничні, нерегулярні більше ніж 40 за 1 хв, крик тонус м язів в ялий кінцівки дещо зігнуті активні рухи реакція на носовий катетер відсутня гримаса чхання, кашель колір шкіри блідий тіло рожеве, кінцівки ціанотичні рожевий. До симптомів інтоксикації належать швидка стомлюваність, головний біль, знижений апетит, нервовість, підвищена збудливість, виснаження, слабкий розвиток підшкірної жирової клітковини.

Токсикоз – це своєрідна неспецифічна реакція на інфекційний агент, в основі якої лежить генералізоване ураження термінального судинного русла з порушенням обміну речовин (водно - електролітного, енергетичного, кислотно - основного та ін. Крім того, поряд з клінічними ознаками порушення з боку центральної нервової системи, спостерігаються значні порушення в діяльності інших органів та систем організму.

При токсикозі змінюється частота дихання (тахі – або брадипное), пульс стає частим, слабкого наповнення, знижується артеріальний тиск, послаблюються тони серця, нерідко збільшується печінка, спостерігається метеоризм тощо. Крім клінічних ознак, для визначення ступеня тяжкості токсикозу обов язково використовують функціональні (електрокардіографія, реографія тощо) та лабораторні (визначення гематокриту, рівня електролітів тощо) методи дослідження. Другий принцип, на якому ґрунтується оцінка тяжкості загального стану хворих, – це встановлення ступеня недостатності, глибини й поширеності ураження функціональної системи дитячого організму, специфічної для даної хвороби.

Нерідко різні хронічні захворювання супроводжуються декомпенсацією певної функціональної системи організму, і саме ознаки декомпенсації визначають тяжкість стану дитини.

Насамперед необхідно оцінити положення дитини (активне, пасивне, вимушене), її поставу, ходу, вираз обличчя, очей, забарвлення шкіри, наявність і характер висипу, вираженість катарального синдрому.

Огляд ротоглотки варто проводити в останню чергу, тому що це дослідження обов язково супроводжується неприємними відчуттями й спричинює опір дитини, після чого подальший огляд може виявитися неможливим. Під час обстеження ротоглотки дитину потрібно фіксувати так, щоб лікар міг при яскравому освітленні уважно оглянути слизову оболонку ротової порожнини, глотки, мигдаликів. Багато дітей швидко звикають до лікаря, охоче дають себе оглянути, і лише у виняткових випадках при надмірній збудливості дитини може бути застосований насильницький огляд. Огляд бажано проводити при денному світлі і, як виняток, при яскравому електричному освітленні, при якому важко правильно оцінити забарвлення шкіри та слизових оболонок, особливо виявити жовтяницю. Дитина повинна бути оглянута цілком, навіть якщо діагноз відносно ясний, тому що можуть бути несподівано виявлені ознаки супутнього захворювання чи аномалій розвитку.

За допомогою пальпації можна визначити характер поверхні, форму, вологість, консистенцію, температуру, локалізацію, розмір, болючість різних ділянок тіла. Метод пальпації широко використовують для діагностики захворювань серцево - судинної та дихальної систем, уражень шкіри, при обстеженні кістково - м язової, нервової, ендокринної та інших систем. У педіатричній практиці використовують декілька способів пальпації, які відрізняються за технікою виконання – поверхневу, глибоку, бімануальну, проникну і поштовхоподібну.

Використовують поверхневу пальпацію для визначення чутливості, болючості, напруження м язів, випинань, здуття та інших ознак під час обстеження серцево - судинної, травної, кістково - м язової та інших систем. Глибоку пальпацію застосовують під час обстеження органів черевної порожнини для визначення локалізації, форми, розмірів, щільності, рухливості органів та патологічних утворень. Проникна пальпація – це різновид глибокої пальпації, при якій верхівкою одного або двох - трьох вертикально поставлених пальців натискають на певну ділянку тіла для визначення більш точної локалізації больових точок. Хворий повинен перебувати в зручному для себе та пальпуючого положенні; руки лікаря повинні бути теплими, нігті коротко зрізаними, щоб не зумовлювати у хворого подразнення і рефлекторного скорочення м язів у ділянці пальпації; пальпаторні рухи повинні бути легкими, м якими, не спричинювати болю і співпадати з ритмом дихання; пальпують спочатку здорові ділянки тіла, а потім хворі; обов язково порівнюють пальпаторні дані симетричних ділянок; пальпацію проводять відповідно до топографічних орієнтирів, які використовують для позначення місця розташування органів і меж між ними.

Перкусія – це метод об єктивного обстеження стану внутрішніх органів шляхом оцінювання звуку, що виникає під час постукування пальцями по певній ділянці тулуба. Якщо звукові хвилі ашгрічають на своєму шляху середовище з іншими властивостями (повітроносну або тверду перепону), то звук посилюється або послаблюється, тобто змінюється амплітуда коливань. ), при перкусії дають коливання з великою амплітудою, що обумовлює сильний (гучний, голосний) звук, тоді як щільні органи (печінка, м язи, серце тощо) дають коливання з незначною амплітудою, і звук при цьому тихий. Частота коливань менша для органів, які містять повітря, і тому вони дають низькі звуки, тоді як паренхіматозні органи обумовлюють коливання великої частоти і дають високі звуки.

Наведені закономірності свідчать про те, що при перкусії інфільтратів, щільних безповітряних ділянок ми отримаємо більш тихий, більш короткий, але більш високий звук, ніж при перкусії органів з великим вмістом повітря, перкуторний звук яких більш гучний, більш тривалий, але менш високий. Опосередковану перкусію лікар виконує, постукуючи напівзігнутим середнім, рідше вказівним пальцем однієї руки (палець - молото - чок) по другій фаланзі прикладеного до тіла дитини середнього пальця іншої руки (палець - плесиметр). 1) метод яновського – постукування по поверхні тіла м якоттю кінцевої фаланги вказівного або середнього пальця правої руки; саме цей спосіб є основним під час обстеження дітей раннього віку; метод ебштейна – лікар наносить повільні, нерізкі, з натискуванням перкуторні удари м якоттю кінцевої фаланги середнього або вказівного пальця, що забезпечує не тільки звукове, але й тактильне відчуття органа; метод образцова – теж виконується однією рукою. Порівняльну перкусію застосовують для визначення патологічних змін, ґрунтуючись на порівнянні звуків, що виникають при перкусії симетрично розташованих ділянок тіла або різних ділянок одного й того самого органа. При порівняльній перкусії дуже важливою є однакова сила перкуторного удару, однакові положення та ступінь натискування пальцем на ділянку, інакше може змінюватися звучність перкуторного тону.

Своєрідним методом перкусії є так звана аускультативна перкусія (спосіб рунеберга, аускультофрикція), яка полягає в тому, що дитині в положенні лежачи ставлять стетоскоп на ділянку проекції досліджуваного органа і за його допомогою вислуховують тихий перкуторний тон, який отримують тертям шкіри в напрямку від стетоскопа до периферії. У приміщенні, де проводиться перкусія, повинно бути тепло й тихо; положення дитини повинно бути зручним, щоб уникнути напруження м язів; лікар також повинен бути у зручній позиції, як правило, справа від хворого; руки мають бути теплими, нігті коротко зрізаними; перкуторні удари повинні бути короткі, пружні, однакової сили, перпендикулярні до поверхні тіла; палець - плесиметр (при топографічній перкусії) або перкутуючий палець (при безпосередній перкусії) розташовують паралельно до напряму межі органа, який перкутують; перкусію здійснюють від органа, який дає більш гучний звук, до органа, над яким визначається більш тихий перкуторний звук; відмітку межі органа роблять по краю, спрямованому до більш. Дані офіційної статистики моз україни свідчать про поширеність стоматологічної захворюваності майже серед 96% населення, яка в структурі амбулаторно - поліклінічної допомоги становить 15% (неспрядько в. Вказане вимагає визначення чіткої державної політики щодо профілактики захворювань ротової порожнини, перш за все, шляхом впровадження в стоматологічну практику нових прогресивних технологій. Однак недостатнє в останні роки фінансування галузі охорони здоров’я не дозволяє повною мірою забезпечити в державних закладах потреби населення у медичній допомозі, реформування якої в період переходу до ринкових відносин передбачає її багатоукладність. В останні десятиріччя в україні, зокрема в києві, питома вага приватних стоматологічних установ досягла відповідно 13 і 18%, однак переважна їх більшість у столиці представлена малопотужними приватними кабінетами з 1–2 фахівцями, які при відсутності відповідного оснащення неспроможні надавати стоматологічну допомогу в повному обсязі, обмежуючись лише певними видами послуг. За винятком обмеженої їх кількості (медлайф, стедлі, аванто плюс, порцелян), в приватних стоматологічних закладах відсутні спеціалісти з лікування захворювань пародонта, потреба в чому в україні становить біля 69%, а майже 10% його важких форм вимагають як складних оперативних втручань і реконструкції, так і залучення спеціалістів загального профілю. Тільки 30% київських клінік мають фахівців з лікування зубощелепних деформацій, але жодна з них не займається лікуванням патології скронево - нижньощелепного суглоба, чого потребують до 35% пацієнтів. Потреба в зубному протезуванні задовольняється, в основному, за рахунок металокерамічних та металопластикових протезів, термін служби яких становить 3–4 роки, а протезування на імплантатах здійснюється лише в окремих клініках. Спільним недоліком надання послуг в більшості приватних стоматологічних закладів києва, що характерне і для інших великих міст, є не тільки її обмеження переважно одним - двома видами, а головне - відсутність завершеного циклу лікування в одному місці з залученням при необхідності суміжних спеціалістів - стоматологів, що викликає незадоволеність платіжеспроможного населення і втрату приватно практикуючими стоматологами потенційних пацієнтів. Суттєвим гальмом на шляху подальшого розвитку в україні приватної практики в стоматології є відсутність відповідної законодавчої бази, що не дозволяє, зокрема, забезпечити належним чином впровадження в діяльність приватних стоматологічних закладів сучасних новітніх технологій, використання маркетингових досліджень, отримання достовірних статистичних даних, як основи для прийняття управлінських рішень з використанням законів менеджменту.

В таких умовах необхідність обґрунтування нових форм якісного удосконалення приватної стоматологічної допомоги в україні, її законодавчого забезпечення та впровадження в першу чергу у найбільших містах сучасної, як це отримало започаткування в окремих країнах заходу, моделі стоматологічного закладу з комплексним наданням стоматологічної допомоги на основі новітніх технологій, і обумовило актуальність даного дослідження, визначило його мету і завдання. Дисертація є фрагментом планової науково - дослідної роботи кафедри управління охороною здоров’я національної медичної академії післядипломної освіти імені п. Вивчення особливостей світового досвіду надання приватних стоматологічних послуг населенню, в тому числі з завершеним їх циклом; обґрунтування концепції формування нового для україни типу приватного стоматологічного закладу - інституту прогресивних стоматологічних технологій (іпст), спроможного забезпечити впровадження новітніх технологій, цілеспрямовану підготовку медичних кадрів нового напрямку для роботи в стоматологічних закладах; наукове обґрунтування та реалізація на базі іпст моделі приватної стоматологічної клініки на засадах комплексної стоматологічної допомоги; обґрунтування стратегії і тактики фінансування та ціноутворення в запропонованій моделі приватної стоматологічної клініки іпст та особливостей її маркетингової діяльності стосовно ринку стоматологічних послуг і задоволеності потреб пацієнтів; обґрунтування шляхів оптимізації соціально - психологічного клімату в колективі приватного закладу та комплексу заходів з формування його іміджу; об’єкт дослідження - найбільш потужні приватні стоматологічні заклади м. Науково обґрунтована модель якісно нового типу приватної стоматологічної клініки з комплексною системою допомоги у відповідності до світових взірців; теоретичне значення дослідження полягає у суттєвому доповненні концептуальних підходів до реформування галузі охорони здоров’я на шляху до її багатоукладності, зокрема, в частині впровадження приватної практики в стоматології, як одного з видів спеціалізованої медичної допомоги.

Створення на базі якісно нового для україни та одного з перших у європі типу приватного науково - практичного стоматологічного закладу - інституту прогресивних стоматологічних технологій - першої в україні приватної стоматологічної клініки з комплексною системою допомоги; розробки та запатентування спеціалізованої комп’ютерної програми 1с впровадження розроблених з участю автора організаційно - методичних рекомендацій модель ведення стоматологічного прийому пацієнтів (співавтори - опанасюк і. Автор самостійно визначила напрямок дослідження та його мету, розробила програму, провела інформаційний пошук та аналіз наукової літератури за проблемою, визначила обсяги та методи дослідження, науково обґрунтувала концептуальні засади до формування іпст та його клініки, проаналізувала стан, якість та особливості діяльності закладів порівняння, виявила думку пацієнтів та лікарів стосовно якості надання стоматологічних послуг за результатами дослідження моделі приватної клініки із завершеним циклом допомоги, визначила її медичну, соціальну та економічну ефективність, узагальнила результати дослідження, сформулювала висновки та практичні рекомендації. Стоматологія” в управлінні стоматологічною клінікою (2007); результати дослідження використовувались в процесі опрацювання проекту моз, єс підтримки розвитку медичних стандартів в україні (2005–2007 рр). Дисертація викладена на 193 сторінках друкарського тексту (основного тексту - 167 сторінок), складається з вступу, аналітичного огляду літератури, шести розділів власних досліджень, аналізу і узагальнення результатів дослідження, висновків, практичних рекомендацій, списку використаних джерел літератури, який містить 193 джерела, з яких 125 - вітчизняних та авторів держав снд, 68 - іноземних авторів. Досягнення головної мети дослідження - наукового обґрунтування та реалізації моделі приватної стоматологічної клініки з комплексною системою стоматологічної допомоги, як якісно нового для україни типу закладу, потребувало розробки спеціальної програми (рис. Перший і єдиний в україні приватний стоматологічний заклад нового типу - інститут прогресивних стоматологічних технологій та його клініка; три стоматологічні клініки недержавної форми власності (аванто плюс, м. Необхідністю представлення потужних приватних стоматологічних структур центрального і західного регіонів україни, наявністю у них позитивної динаміки розвитку, зокрема. Обидві львівські клініки, відкриті в 1995 році, стали одними з перших в державі приватних стоматологічних закладів, акредитованих моз україни, мають вищу категорію та статус стоматологічних центрів, а клініка аванто плюс заснована в тому ж році, що і клініка іпст. Всі вони оснащені спеціальним обладнанням відповідно до клінічного спрямування; особистим знайомством з керівниками закладів порівняння, що в умовах фактичної відсутності офіційної статистики діяльності приватних медичних закладів дозволило отримати відповідний обсяг інформації щодо їх діяльності. 1, перший етап дослідження, крім вибору його напряму і мети, передбачав проведення аналізу наукової літератури ближнього (125 одиниць) та дальнього (68 одиниць) зарубіжжя стосовно сучасних поглядів на ринок стоматологічних послуг в умовах приватної практики, а також виявлення в ньому основних тенденцій світової стоматології. Останнє забезпечувалось в основному шляхом особистого ознайомлення з діяльністю провідних стоматологічних закладів ряду держав європейського регіону під час участі в різних міжнародних стоматологічних форумах. Отримані на першому етапі дані стали інформаційною основою забезпечення другого етапу дослідження, присвяченого науковому обґрунтуванню побудови моделі раніше відсутнього в україні і якісно нового типу приватного стоматологічного закладу - інституту прогресивних стоматологічних технологій (іпст). Головним завданням третього етапу дослідження стало опрацювання концептуального підходу до формування та реалізації на базі іпст моделі приватної стоматологічної клініки з системою комплексної стоматологічної допомоги по завершеному циклу її надання, а завершальним, четвертим - встановлення ефективності запропонованої моделі клініки відповідно до визначених програмою закладів порівняння, що дозволило співставити діапазон стоматологічних послуг досліджуваних закладів, визначити їх медичну, соціальну та економічну ефективність, а також встановити ступінь визнання діяльності клініки іпст стосовно її місця на ринку приватних стоматологічних послуг в україні і в системі стоматологічної допомоги населенню. Порівняльний аналіз діяльності закладів дослідження, як соціальних систем, проводився з використанням шести аспектів системного підходу за найбільш доступними та показовими оціночними критеріями, в контексті яких визначались і одиниці спостереження, а перелік стоматологічних послуг, їх об’єм та складність технологій - згідно маркетингових досліджень. Соціологічні дослідження проводились з використанням методу анонімного анкетування різних груп респондентів (пацієнтів, лікарів - всього 215 осіб), відібраних за методом безповторної випадкової вибірки (2004–2006 рр), а соціально - гігієнічна характеристика пацієнтів, обсяг і якість стоматологічної допомоги визначались за результатами експертної оцінки амбулаторних карт хворих (3166 одиниць). Фінансової - ф №2 - м (12 од), ф №1 (12 од), з лікувально - профілактичної роботи - ф №20 (12 од), інвентаризації клінік (12 од), звітності відділу кадрів (12 од), навчального центру (3 од), прейскурантів цін (12 од). При цьому для обробки кількісних величин використовувались традиційні методи параметричної статистики, для аналізу якісних ознак, які виражались в основному у відсотках, були застосовані непараметричні методи (мінцер о. Результати дослідження оброблялись на персональному комп’ютері з використанням пакетів прикладних програм, в яких реалізовані математичні методи статистичної обробки даних. Опрацювання статистичного матеріалу та застосування сукупності використаних сучасних методів дослідження дозволили отримати репрезентативні дані, покладені в основу наукового обґрунтування моделі медичного закладу - клініки іпст - та визначення її медичної, соціальної та економічної ефективності. Аналіз літературних джерел стосовно сучасних підходів до удосконалення приватної стоматологічної практики економічно розвинутих країн європи засвідчив про віддання переваги розвитку потужних багатопрофільних стоматологічних клінік. При цьому йому відводилась роль не тільки закладу по наданню повного спектру стоматологічних послуг по завершеному циклу, а й одночасного виконання не властивих існуючим приватним стоматологічним структурам функцій науково - практичного та навчального центру на рівні інституту, здатного впроваджувати прогресивні стоматологічні технології, як основи якості і конкурентноздатності. А) стратегічній діяльності щодо досягнення нею лідируючих позицій в україні та світі на ринку стоматологічних послуг на основі впровадження нових технологій, що нерозривно пов’язувалось з якістю допомоги, підбором і підвищенням кваліфікації персоналу, маркетингових дослідженнях, а безпосередньо реалізація стратегії спрямовувалась, зокрема, на організацію системи відповідно до вимог щодо якості; впровадження міжнародних стандартів якості iso 9001. Таким чином, наведені концептуальні підходи вимагали створення в складі інституту не традиційної для приватного стоматологічного закладу лікувальної частини з набором традиційних кабінетів, а значно потужнішої підсистеми - власне його клініки, яка б відповідала сучасним європейським взірцям. Вказане потребувало органічного поєднання в одній системі, тобто майбутній клініці, традиційних елементів надання стоматологічних послуг з якісно новими, відсутніми в приватних стоматологічних установах україни, що і покладалось в основу наукового обґрунтування її моделі (рис. Відведення в клініці пріоритетного значення якості надання стоматологічних послуг обумовило необхідність формування системи управління нею, чому сприяло впровадження запропонованої моделі ведення пацієнта, як складової інструменту управління якістю (рис. Перший її етап передбачав проведення в спеціальному кабінеті первинної діагностики з подальшим уточненням та встановленням діагнозу, окреслення об’єму.

Суттєвим у моделі ведення пацієнтів є контроль за повторними викликами, що здійснюється з використанням запатентованої та впровадженої комп’ютерної програми 1с. Стоматологія, яка поєднує управління лікувальним процесом з адміністративним управлінням клінікою та враховує всі етапи ведення пацієнта від реєстратури через лікувальні кабінети до бухгалтерії та статистичної звітності. 2000, які набули для клініки не тільки регулюючого, а й управлінського значення, що дозволило їй першій в україні серед стоматологічних закладів отримати в 2005 р. Наявність в законодавстві україни недоліків та упущень, несумісних з діяльністю приватної практики в частині регламентації відносин з пацієнтами, стало підставою для розробки спеціального типового договору про надання платних послуг, який, захищаючи клініку, лікаря і пацієнта, одночасно виконує управлінську, соціальну та фінансові функції, а також гарантує якість допомоги.

Складовою договору є також впровадження інформованої добровільної згоди пацієнта на медичне втручання, що відповідає постулатам концепції його правового захисту в більшості демократичних держав світу і слугує страхуванням професійних ризиків лікарів. 4) у складі конференц - залу, операційної для клінічних демонстрацій, навчальної зуботехнічної лабораторії, фантомного класу та методичного кабінету, інформаційне забезпечення якого постійно поновлюється, зокрема, за рахунок мережі internet та бібліотеки.

Він став місцем проведення науково - практичних вітчизняних та міжнародних конференцій, семінарів, майстер - класів з участю провідних спеціалістів - стоматологів, в тому числі і зарубіжних. Як окрема вимога щодо якості стоматологічної послуги, що нерозривно поєднується з формуванням кадрової політики, відводиться навчанню персоналу, як одного з елементів економічної стабільності клініки.

В основу останньої покладався побудований на системному підході принцип створення єдиної команди, який включав конкурсний відбір персоналу, його адаптацію, навчання та підвищення кваліфікації, первинну та періодичну атестацію, контроль якості роботи, адекватну систему мотивації персоналу до якісної праці, раціональну організацію робочого процесу, вдосконалення корпоративної культури.

Досягнення об’єктивності та якості у конкурсному відборі персоналу забезпечується проходженням для кандидатів у співробітники етапу адаптації через так званий маршрут внутрішнього навчання (рис. Формування іміджу клініки потребувало також переконання персоналу в тому, що пацієнта залучає пропозиція, яка виглядає більш привабливою, ніж у конкурентів, а його утримання залежить від задоволення потреб, до чого причетний кожен, а маркетинг є об’єднуючим загальних зусиль і виступає як його гарантія, а також визначення до клініки і персоналу таких вимог, які б вигідно відрізняли її від інших приватних структур у напрямку забезпечення високої конкурентноспроможності. Забезпечення лідируючих позицій клініки на українському стоматологічному ринку послуг та її вихід на світовий ринок нерозривно пов’язувалось з розвитком міжнародних зв’язків в частині дестрибуції продуктів стоматологічного призначення провідних виробників світу та новітніх прогресивних технологій. Сумісна діяльність клініки та комерційного відділу інституту з 19 партнерами з 9 країн світу (італія, німеччина, франція, корея, бельгія, індія, швейцарія, словенія, канада) призвело до зростання лише за 2005–2006 роки обсягу імпорту на 38%, в тому числі з німеччиною - на 46%, з італією - на 43%. При цьому 85% його становили стоматологічне і рентгенологічне обладнання та стоматологічні матеріали, що забезпечило якість діагностики та послуг, чому сприяла також підготовка сервісних інженерів на базах фірм - партнерів. Крім того, протягом 2006 року на базі клініки проведено з участю закордонних спеціалістів понад 40 семінарів, тренінгів та майстер - класів для керівників клінік, лікарів - стоматологів, зубних техніків, адміністраторів, медичних сестер, лікарів - гігієністів з україни та ближнього зарубіжжя, прибуток від яких зріс на 11% проти 2005 року.

В економічному управлінні клінікою, як приватною структурою, орієнтованою на зростаючий прибуток, провідне місце відводилось фінансовому менеджменту, здатному забезпечити безперебійну та ефективну її діяльність. При цьому найважливішою його складовою поставала політика ціноутворення, оскільки саме визначення ціни впливає на такі основні параметри бізнесу, як обсяг реалізації, прибуток, конкурентноспроможність послуги та інше.

В основу запропонованої етапності визначення ціни послуги покладалось врахування впливу на неї внутрішніх та зовнішніх чинників і поєднання декількох методів її формування, зокрема, затратного та традиційного, а також методу первинного обліку витрат на конкретну послугу з врахуванням нормативних витрат. Чотирьох (терапевтичного, хірургічного, ортопедичного, рентгенологічного) відділень і зуботехнічної лабораторії, інтеграція яких забезпечила надання досить широкого діапазону стоматологічних послуг невідкладної та планової терапевтичної, хірургічної, пародонтологічної, ортопедичної, ортодонтичної, імплантологічної допомоги, допомоги в галузі дитячої стоматології та рентгендіагностики.

Ефективність впровадження запропонованої моделі клініки іпст визначалась у порівнянні з діяльністю обраних для дослідження приватних стоматологічних структур з комплексним наданням допомоги.

Данні порівняння свідчать, що на противагу іншим досліджуваним приватним структурам клініка іпст є більш потужним закладом з наявністю в ньому всіх необхідних підрозділів для комплексного надання стоматологічної допомоги по завершеному циклу (терапевтичне, хірургічне, пародонтологічне та ортопедичне відділення, рентгендіагностичний, ортодонтичний, ендодонтичний, фізіотерапевтичний, косметологічний кабінети та кабінети гігієни і дитячого прийому, зуботехнічна лабораторія, стерилізаційна), має дві філії, навчальний центр та комерційний відділ, а заклади порівняння представлені тільки традиційним набором стоматологічної допомоги у вигляді терапевтичного, хірургічного, ортопедичного, ортодонтичного та рентгендіагностичного кабінетів, стерилізаційної і зуботехнічної лабораторії, що позначається на асортименті надання послуг. Щодо якісного складу медичного персоналу, то всі лікарі клініки іпст є атестованими (за вищою кваліфікаційною категорією - 27, 1%, першою - 37, 8%, другою - 35, 1%) при лише 15, 4% лікарів вищої категорії та переважній більшості (84, 6%) неатестованих лікарів в закладах порівняння. В останніх медичні сестри вищої категорії відсутні проти 10, 3% таких в клініці іпст, в якій також виявилася вищою питома вага зубних техніків (19, 7 проти 12, 5%), а 89, 7% зубних лікарів працюють на посаді асистента лікаря, що відсутньо в закладах порівняння. Тенденція до постійного підвищення фахової кваліфікації більш притаманна клініці іпст, в який 100% медичних працівників підвищили кваліфікаційні навики шляхом планового навчання, а курси удосконалення з отриманням відповідної категорії пройшли 39, 6 проти 29, 7% в закладах порівняння. Це стало, головним чином, наслідком діяльності навчального центру, який в 2004–2006 рр поряд з персоналом клініки, охопив різними формами навчання понад 2, 8 тис. Осіб з україни, росії, білорусії, прибалтики, грузії, ізраїлю та лівану, а їх наставниками стали провідні спеціалісти росії, німеччини, канади, італії, ізраїлю, японії, словенії, іспанії тощо, що свідчить про поступове набуття ним статусу інтернаціонального навчального центру.

Засвідчив про тенденцію до зростання в клініці іпст питомої ваги первинних хворих - 32, 2 проти 8, 7% в закладах порівняння, пролікованих з приводу пульпіту (10, 3 проти 6, 6%) та проведених курсів лікування захворювань сопр (8, 4 проти 0, 9%), кількості оперативних втручань (22, 6 проти 6%), вживлення імплантатів (16, 3 проти 1, 8%), виробів з металокераміки і безметалевої кераміки (45, 3 проти 13, 4%), виготовлення ортодонтичних апаратів (2, 6 проти 0, 9%) при майже однаковій кількості пролікованих з приводу карієсу (71, 6 і 74, 9%) і періодонтиту (18, 1 і 18, 5%). Результатом фінансової спроможності клініки іпст та заходів до підвищення її іміджу в частині задоволеності потреб населення у комплексній стоматологічній допомозі, щорічного введення в середньому 14 номенклатурних новітніх технологій стало надання в ній в середньому 54, 5±0, 5 одиниць сучасних стоматологічних послуг, що вдвічі перевищує показник закладів порівняння (24, 7±0, 3). При цьому в базовій клініці при високій якості і складності їх надання відмічається відносно низька вартість проти закладів порівняння, як наслідок раціональної системи ціноутворення при її недосконалості у порівнювальних закладах. Пріоритетна можливість клініки іпст у придбанні новітніх технологій та матеріалів, постійне вдосконалення якості надання стоматологічних послуг та підвищення кваліфікації лікарів, високого іміджу закладу, який за якість обслуговування отримав від споживачів оцінку 9, 5 балів за десятибальною шкалою, і як наслідок - залучення значної кількості пацієнтів, спроможних сплачувати відносно коштовне лікування, призвело до зростання чистого доходу клініки у 3, 6 рази і чистого прибутку у 2, 7 рази порівняно із закладами порівняння, витрат на заробітну платню і соціальні заходи - відповідно у 1, 8 та в 2, 5 рази в той час, як наведені показники у закладах порівняння суттєво нижчі. Аналіз результатів консультативного прийому клініки іпст (в середньому 873 спеціалізованих консультацій) засвідчив високий відсоток (55%) пацієнтів, які продовжили лікування в ній, 30% перейшли на лікування до філій клініки іпст, на що вплинули їх імідж, якість та складність надання комплексної допомоги при відносно низькій вартості послуг; 5% пацієнтів, згідно із запропонованим фахівцями клініки планом лікування, продовжують виконувати означені рекомендації в інших стоматологічних закладах, що свідчить про високу кваліфікацію стоматологів - консультантів клініки іпст та довіру до запропонованого плану лікування лікарів інших клінік, а 10% пацієнтів відмовилися від подальшого лікування за різними причинами.

В той же час спеціалізований консультативний прийом в закладах порівняння не передбачений, а окремі консультації проводяться тільки при умові подальшого проведення лікування, на що дали згоду 71, 6% пацієнтів, а 28, 4% від лікування відмовилися. З дітьми старшого віку проводять виховну, а в деяких стаціонарах, де перебування дітей тривале, - і навчальну роботу, яка входить до лікувально - охоронного режиму і суттєво впливає на емоційний тонус дитини, прискорюючи процес видужання. Встановлення діагнозу - це активний творчий процес, який дозволяє лікарю на основі правильної оцінки даних анамнезу отримати уявлення про стан здоров я дитини.

Особливу увагу звертають на анамнез хворої дитини - скарги та перші ознаки захворювання, на основі яких можна зробити припущення про ураження тих чи інших органів та систем. Перший її етап передбачав проведення в спеціальному кабінеті первинної діагностики з подальшим уточненням та встановленням діагнозу, окреслення об’єму та змісту діагностичних маніпуляцій, залучення суміжних спеціалістів, а наступний - планування комплексного лікування та його узгодження з пацієнтом. Відведення в структурі іпст провідної ролі клініці, відкритій в 2001 р основним завданням якої ставало комплексне надання стоматологічних послуг по завершеному циклу, потребувало наукового обґрунтування її моделі, в основу якої покладалось органічне поєднання в одній системі традиційних елементів стоматологічних послуг (терапевтичне, хірургічне, ортопедичне і рентгенологічне відділення, зуботехнічна лабораторія, стерилізаційна) з новими, відсутніми в приватних стоматологічних установах україни (навчальний центр, відділ клінічних випробувань в стоматології, кабінети ортодонтичний, парадонтологічний, дитячий, гігієни і профілактики, реставрації, нетрадиційної медицини, косметології, філій клініки), цілеспрямована взаємодія яких з традиційними елементами та елементами власне іпст надала клініці, як системі, якісно нових інтегрованих властивостей у досягненні головної мети.

Показано, що особливістю запровадженої в клініці системи управління якістю надання стоматологічних послуг стало залучення на український ринок виробників високоякісної стоматологічної продукції, оснащення новітнім стоматологічним обладнанням, розширення асортименту послуг у відповідності до результатів маркетингових досліджень щодо запитів пацієнтів, впровадження міжнародних стандартів iso серії 9001. 2000, власної моделі ведення пацієнтів, обов’язкове, на відміну від інших приватних закладів, укладання з ними договорів на лікування, інформованої їх згоди на медичне втручання, що відповідає постулатам правового захисту пацієнтів, а також розробка та впровадження комп’ютерної програми 1с. Про ефективність впровадження запропонованої моделі клініки іпст свідчать зростання в ній за досліджуваний період проти закладів порівняння чистого доходу у 3, 6 рази, прибутку - у 2, 7 рази, витрат на заробітну плату і соціальні заходи - у 1, 8 та 2, 5 рази, що стало наслідком її оснащення сучасним стоматологічним обладнанням, питома вага якого в терапевтичному відділені становить 62, 3%, хірургічному - 74, 2%, ортопедичному - 80, 6%, рентгенологічному - 66, 7% проти 37, 7, 25, 8, 19, 4 і 33, 3%, відповідно, в аналогічних відділеннях закладів порівняння, а також придбання в 2004–2006 роках в середньому 14 одиниць новітніх технологій. Слухачів з україни, країн ближнього та дальнього зарубіжжя) підготовки спеціалістів в стоматологічній галузі з підвищенням їх фахового рівня, що надає йому не тільки державного, а й інтернаціонального статусу.

Аналіз номенклатури, вартості, складності та якості сучасних стоматологічних послуг засвідчив про перевагу їх надання в клініці іпст (в середньому 54, 5±0, 5 одиниць) проти клінік порівняння (в середньому 24, 7±0, 3 одиниць) при високій складності і відносно низькій вартості в першій на противагу низькій та середній складності і порівняно високій вартості - в других, що обумовлюється використанням в клініці іпст сучасних засад маркетингу і раціональної системи ціноутворення. Результати аналізу наданих стоматологічних послуг до загальної кількості відвідувань засвідчили, що в терапевтичному відділенні клініки іпст і порівнювальних клінік питома вага первинних хворих становила відповідно 32, 2 і 8, 7%, пролікованих з приводу пульпіту - 10, 3 і 6, 6% при майже однакових показниках щодо карієсу (71, 6 і 74, 9%) і періодонтиту (18, 1 і 18, 5%) та значно вищій питомій вазі проведених курсів лікування захворювань сопр - 8, 4 і 0, 9%, в хірургічному відділенні питома вага оперативних втручань становила 22, 6 проти 6, 0% в закладах порівняння, вживлених імплантантів - 16, 3 і 1, 8%, в ортопедичному відділенні - виробів з металокераміки і безметалевої кераміки - 45, 3 і 13, 4%, а в ортодонтичному - виготовлених ортодонтичних апаратів - 2, 6 і 0, 9%. Результати фахової експертизи за визначеними складовими засвідчили, що 98, 6% видів критеріїв надання стоматологічних послуг виявилися інформативними, 84, 6% експертів висловились за провідне визначення місця клініки на стоматологічному ринку, як нової комплексної форми діяльності приватних стоматологічних закладів, 100% експертів позитивно оцінили впровадження новітніх технологій і матеріалів, діяльність навчального центру, а також випередження за часом підготовки сучасних лікарів - гігієністів. Акредитацією державною службою лікарських препаратів та виробів медичного призначення моз україни в якості бази клінічних випробувань зі стоматології (2001); використання запропонованої комп’ютерної програми 1с. Стоматологія для автоматизації ведення медичної документації, обліку та аналізу статистичної звітності та підвищення ефективності діяльності персоналу; при визначенні вартості послуги ввести, як обов’язкову складову, розрахунок норм витрат розхідних матеріалів на конкретну стоматологічну послугу; 1. В дисертації представлені концептуальні підходи до наукового обґрунтування моделі клініки, в основу яких покладалось органічне поєднання традиційних елементів надання стоматологічних послуг з якісно новими, відсутніми в приватних стоматологічних установах україни, що надало клініці, як системі, нових інтегративних якостей. Показано, що управління якістю стоматологічних послуг забезпечується впровадженням власної моделі ведення пацієнтів, міжнародних стандартів iso серії 9001. Стоматологія, політикою ціноутворення, діяльністю навчального центру, оснащенням сучасним обладнанням та використанням сучасних технологій, що в цілому формує позитивний імідж клініки.

Наведено основні якісні показники діяльності клініки у порівнянні із закладами порівняння, що підтверджує медичну, соціальну та економічну ефективність запропонованої її моделі. Диссертация посвящена научному обоснованию и реализации на базе единственного и нового для украины типа частного стоматологического учреждения европейского образца - института прогрессивных стоматологических технологий (ипст) модели клиники с полным оказанием известного современной стоматологии спектра услуг с завершенным циклом помощи.

Показано, что существующая сеть частных стоматологических учреждений представлена, в основном, маломощными структурами с единичными специалистами, которые при отсутствии современного оснащения и технологий ограничиваются оказанием только определенного вида усуг, что не удовлетворяет растущих потребностей пациентов. Опанасюком) избрала один из европейских образцов - создание в киеве качественно нового для украины типа негосударственного учреждения - института прогрессивных стоматологических технологий с оказанием в нем стоматологической помощи на основе новейших мировых технологий и выполнение им функций учебного центра для беспрерывного обучения персонала клиники, подготовки новых для украинской стоматологии специалистов (врачей - гигиенистов) и переподготовки существующих. В основу концептуального подхода к научному обоснованию модели клиники института, главной целью которой определялось оказание комплексной помощи с завершенным ее циклом, закладывалось объединение в одной системе традиционных элементов стоматологических услуг (терапевтическое, хирургическое, ортопедическое отделения, зуботехническая лаборатория) с новыми, отсутствующими в частных стоматологических структурах украины (кабинеты ортодонтический, пародонтологический, детский, гигиены и профилактики, реставрации, нетрадиционной стоматологии, косметологии, отдел клинических испытаний в стоматологии, учебный центр), целенаправленное взаимодействие которых с традиционными элементами и элементами собственно ипст придало клинике новых, интегративных качеств. Результаты финансовых возможностей клиники (рост за период исследования чистого дохода в 3, 6 раза, прибыли - в 2, 7 раза, расходов на зарплату и социальные нужды - в 1, 8 и 2, 5 раза против учреждений сравнения), оснащения современным импортным оборудованием (в терапевтическом отделении - 62, 3%, хирургическом - 74, 2%, ортопедическом - 80, 6%, рентгенологическом - 66, 7%), ежегодное приобретение в среднем 14 новейших технологий, стало оказание помощи по 54, 5±0, 5 номенклатурным единицам разной степени сложности, что в два раза превышает аналогичный показатель в учреждения сравнения (24, 7±0, 3). Показано, что управление качеством стоматологических услуг обеспечивается внедрением собственной модели ведения пациентов, международных стандартов iso серии 9001. 64, 9% врачей первой и высшей категории против 84, 6% неатестованных в сравниваемых учреждениях, что в целом сформировало положительный имидж клиники, качество обслуживания в котором оценено пациентами в 9, 5 балла по десятибалльной шкале.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

диктанти для 3 класу з української мови