реферат на тему особливості фізіології і гыгыэни жыночого органызму

реферат на тему особливості фізіології і гыгыэни жыночого органызму

Формування думки про систематичні заняття фізичними вправами з урахуванням особливостей їх майбутньої професії, фізичне самовдосконалення та здоровий спосіб життя; отримання студентами та учнями необхідних знань, умінь та навиків у галузі фізичної культури з метою профілактики захворювань, відновлення здоров я та підвищення професійної працездатності; загальна гігієна — займається вивченням впливу факторів зовнішнього середовища на здоров я людини, розглядає основні гігієнічні вимоги щодо попередження негативного впливу зовнішніх факторів на організм дитини та їх використання в процесі фізичного виховання учнів чи студентів; розкриває значення, правила і методику загартовування за допомогою фізичних факторів. Шкільна гігієна — викладаються гігієнічні вимоги (нормативи) до спортивних шкільних будівель, майданчиків і обладнання, спортивного одягу і взуття, організації навчально - виховного процесу в школі. Гігієна фізичного виховання — викладаються відомості про гігієнічне значення окремих засобів і форм фізичного виховання; наводяться гігієнічні вимоги до рівня рухової активності і дозування фізичних навантажень у віковому аспекті; викладаються загальні гігієнічні вимоги до планування, організації і методики занять фізичною культурою, а також до занять в окремих видах спорту (гімнастика, легка атлетика, лижні гонки, плавання, спортивні ігри, туризм, єдиноборства). Методика викладання гігієнічних знань в загальноосвітній школі — викладається теоретичний матеріал з основних питань методики формування знань гігієнічного характеру, основна увага приділяється аналізу шкільної програми з фізичного виховання. На перших по­рах засоби фізичної культури відбивали матеріальний рівень життя людини, випливали, як правило, з природних форм руху (ходьби, бігу по пересіченій місцевості, кидання каміння і палок, стрибків, плавання тощо) і використовувалися, головним чином, для підготовки людей до існування. У цей час виникає і один з основних її компонентів - фізичне виховання, метою якого був розвиток рухових якостей, морально - вольових, розумових та інших здібностей, а також професійно - прикладних навичок тощо. На сучасному етапі розвитку суспільства фізична культура - це самостійна і особлива галузь загальної культури, яка спрямована, головним чином, на зміцнення здоров я людини, продовження її творчої активності та життя, а також на зростання і вдосконалення її всебічного і гармонійного розвитку та використання набутих якостей в суспільній, трудовій та інших видах діяльності. Ступінь їх вираженості визначається багатьма чинниками, головними з яких є прояв різноманітності змісту, форм, методів і засобів діяльності людини та їх оптимальне поєднання. Матеріальна форма прояву фізичної культури - це розвиток фізичних якостей людини, зміни структурно - функціональ­них параметрів людського організму в цілому та його окремих систем і органів, а також вираження функціонального взаємозв язку між ними.

Ступінь вираження як духовної, так і матеріальної форм прояву фізичної культури залежить від рівня розвитку суспільства (соціального, політичного, економічного, наукового, духовного тощо), а також наявності та стану матеріальної бази (стадіонів, басейнів, спортивних кортів і майданчиків, залів, палаців, спортивних приладів та інвентарю, спортивної форми тощо). Дошкільна фізична культура, шкільна фізична культура, фізична культура в професійно - технічних училищах та спеціальних середніх навчальних закладах, фізична культура у вузах, лікувальна фізична культура, виробнича фізична культура, особиста фізична культура тощо. Таким чином, можна вважати, що фізична культура - це сукупність досягнень суспільства у створенні та раціональному використанні спеціальних засобів, методів і умов цілеспрямованого вдосконалення людини.

Основними показниками розвитку фізичної культури на даному етапі розвитку нашої держави, як це сказано в главі 2 закону україни про фізичну культуру і спорт, є рівень здоров я, фізичний розвиток та підготовленість різних верств населення; ступінь використання фізичної культури в різних сферах діяльності; рівень розвитку системи фізичного виховання; рівень розвитку самодіяльного масового спорту; рівень забезпеченості кваліфікованими кадрами; рівень впровадження у фізичну культуру досягнень науково - технічного прогресу; відображення явищ фізичної культури в засобах масової інформації, у творах мистецтва і літератури; матеріальна база; рівень спортивних досягнень тощо. Фізична освіта - це вміння керувати рухами свого тіла і окремими його частинами (голови, тулуба, рук, ніг тощо) як у просторі, так і в часі, виділення окремих рухів з поміж багатьох, порівняння їх між собою, керування ними та раціональне їх поєднання з метою найефективнішого використання в умовах життєдіяльності людини.

іншими словами, в основі фізичної освіти лежить засвоєння як теоретичних, так і практичних знань з використанням рухових умінь і навичок у різних умовах життєдіяльності. Фізичне вдосконалення характеризується станом здоров я та всебічним розвитком людини, до якого відносяться стан розвитку фізичних якостей та формування рухових умінь і навичок, загальний рівень працездатності, морфофункціональні зміни організму і його окремих систем і органів, засвоєння спеціальної системи знань тощо. Так, наприклад, під впливом систематичних занять фізичними вправами розвивається швидкість, швидкісно - силові якості, сила, витривалість, гнучкість, спритність тощо; удосконалюється за формою, будовою і функцією тіло людини та його окремі органи і системи (збільшується маса м язової і кісткової тканин, зростає маса легень, їх дихальний об єм та життєва ємність, збільшуються м язова маса та об єм серця, викид крові з нього тощо). Однак, слід зазначити, що як розвиток фізичних якостей, так і вдосконалення форми, будови та функції організму обумовлені природними задатками людини, якими наділена вона за спадковістю. Окремих систем і органів (особливо це помітно при порівнянні дихальної і серцево - судинної систем), значно гірша захисна функція організму щодо різних патогенних факторів. Так, наприклад, у китаї при більшості захворювань (особливо серцево - судинної і дихальної систем) разом з ліками приписувалися, як правило, заняття фізичними вправами, водними процедурами тощо. Особливого значення набувають заняття фізичною культурою і спортом на сучасному етапі у зв язку з обмеженням рухової активності, з витисненням з нашого життя м язових зусиль, що поруч з нервовими напругами, стресовими ситуаціями, надлишковою вагою та іншими факторами сприяють розвитку різних захворювань, особливо серцево - судинних і нервових. Виявлено, що систематичні заняття фізичними вправами запобігають виникненню хвороб, покращують імунну систему, а також прискорюють відновлення функцій всіх систем і органів людського організму.

Однак, слід пам ятати, що фізичні вправи мають оздоровчий ефект тільки при правильному підборі їх відповідно до захворювання та правильному їх дозуванні. При цьому також потрібно враховувати вік, стать, фізичну підготовленість і працездатність, функціональні можливості організму, тяжкість захворювання тощо. Фізична культура і спорт - дієві засоби для виховання всебічно гармонійного розвитку особистості, які поєднують в собі освітню, оздоровчу, виховну та інші ланки.

Освітня сторона спрямована, перш за все, на засвоєння теоретичних знань у галузі фізичного виховання та спорту, оволодіння руховими уміннями і навичками, які необхідні в житті, та використання їх у практичній діяльності. Це знання про розвиток фізичної культури і спорту, їх вплив на організм людини і різні сторони діяльності, це усвідомлене засвоювання рухових умінь і навичок, їх застосування у житті. У добре підготовленої людини менший час реакції переключення від однієї дії до іншої, краща розумова працездатність і її стійкість, більша кількість смислових операцій за визначений проміжок часу.

Його збереження і зміцнення, підвищення рівня фізичної підготовленості і працездатності, продовження творчої активності - соціальні завдання нашої країни в галузі фізичної культури і спорту.

За допомогою спеціально організованих спортивних заходів та занять фізичними вправами, раціонального харчування, режиму праці та відпочинку, інших факторів, можна, значною мірою, змінювати показники рухової активності (силу, швидкість, витривалість, гнучкість, спритність тощо), будову тіла, фізичну функціональну підготовленість, цілеспрямовано удосконалювати регуляторні функції нервової системи, збільшувати структурні параметри і покращувати функціональні можливості всіх систем і органів людського організму, особливо дихальної і серцево - судинної. Заняття фізичними вправами покращують процес компенсаторно - пристосувальних реакцій організму під час старіння, є запобіжним засобом його перебігу, сповільнюють інволюції дихальної системи і цим самим продовжують життя і творчу активність людини.

Заняття фізичною культурою і спортом, виступи на змаганнях, особливо великого рангу (першості європи, світу, олімпійські ігри тощо) виховують любов до батьківщини, за яку виступає колектив, де виховувався спортсмен, повагу до тренера. Сила волі, сміливість, самовладання, рішучість, упевненість у своїх силах, витримка, дисципліна, підпорядкування своїх вчинків меті команди і колективу, вольові зусилля подолання втоми на тренувальних заняттях та змаганнях, подолання різних труднощів (біль, небажання тренуватися чи змагатися тощо), подолання негативних емоцій, нервово - стресових явищ (травми, зустріч з відомим сильнішим суперником тощо). У спортивній боротьбі, як ніде розкриваються і виховуються такі риси характеру, як розсудливість, благородність, порядність, чесність, доброзичливість, повага до суперника, чесна боротьба тощо. Під впливом занять пропорційно і гармонійно розвивається форма тіла (витонченість, постава, розвиток мускулатури тощо), більш точними, досконалішими і цілеспрямованими стають рухи, зменшуються фізичні зусилля, зростає раціональність та естетичність їх виконання. За допомогою спорту, особливо таких видів, як художня, спортивна і ритмічна гімнастика, фігурне катання, акробатика, стрибки у воду, із парашутом, розвивається правильність розуміння краси рухів людини.

Особливо великий ефект на розвиток естетичного виховання мають гімнастичні виступи, спортивні змагання, масові спортивні свята, показові виступи, фізкультурні паради та інші спортивно - видовищні заходи, в процесі яких спортсмени чи фізкультурники демонструють не тільки злагоджені рухи, дії, але й виховують відчуття прекрасного, естетичні смаки, ідеали, потребу їх реалізації у повсякденному житті. Особливого значення набувають вони в наш час - час науково - технічного прогресу, автоматизації, комплексної механізації та інтенсифікації виробничих відносин, коли професійна діяльність вимагає розумового напруження, точних і швидких рухів та дій, координаційних здібностей та розвитку фізичних якостей. З покращанням фізичної підготовки (розвитком швидкості, сили, витривалості, гнучкості, спритності), зміцнення здоров я та підвищення рівня розвитку життєво важливих рухових умінь і навичок прискорюється навчання і оволодіння руховими діями і навичками, які необхідні в професійній діяльності. Гігієна (від грецького hygieinos - здоровий), область медицини, що вивчає вплив умов життя і праці на здоров я людини і розробляє заходи (санітарні норми, правила й ін. Фізична культура не повинна вичерпуватися одними лише фізичними вправами у виді спорту, гімнастики, рухливих ігор і іншого, але повинна обіймати і суспільну й особисту гігієну праці і побуту, використання природних сил природи, правильний режим праці і відпочинку.

Гігієна - наука про здоров я, про створення умов, сприятливих для збереження людиною здоров я, про правильну організацію праці і відпочинку, про попередження хвороб. її метою є вивчення впливу умов життя і праці на здоров я людей, попередження захворювань, забезпечення оптимальних умов існування людини, збереження його здоров я і довголіття. Основні задачі гігієни - вивчення впливу зовнішнього середовища на стан здоров я і працездатність людей; наукове обґрунтування і розробка гігієнічних норм, правил і заходів щодо оздоровлення зовнішнього середовища й усуненню шкідливо діючих факторів; наукове обґрунтування і розробка гігієнічних нормативів, правил і заходів щодо підвищення опірності організму до можливих шкідливих впливів навколишнього середовища з метою поліпшення здоров я і фізичного розвитку, підвищення працездатності. Беручи до уваги, що основним завданням гігієни як науки є наукове обгрунтування заходів щодо попередження (недопущення) негативного впливу факторів середовища життєдіяльності на здоров’я людини, на наш погляд, основними проблемами, які необхідно розв’язати є такі. Збереження і розвиток вітчизняних гігієнічних наукових шкіл та продовження фундаментальних досліджень у гігієні та суміжних галузях профілактичної медичної науки.

Гармонізація основних методологічних підходів вітчизняної гігієнічної науки із міжнародними в частині стандартизації експериментальних досліджень, обгрунтування гігієнічних регламентів, встановлення ризиків для здоров’я. Подальший розвиток наукового обгрунтування, в тому числі медичного, соціального, економічного щодо запобіжного принципу у впровадженні нових речовин, матеріалів, технологій тощо. Необхідність законодавчого, нормативно - правового забезпечення реалізації заходів щодо попередження (недопущення) негативного впливу факторів середовища життєдіяльності на здоров’я людини.

Економічне обгрунтування їх доцільності і економічної ефективності з погляду довгострокової перспективи та економії витрат на поновлення здоров’я чи компенсацію матеріальних і моральних збитків. Розробка механізмів формування попиту з боку виробничого сектора економіки (промислового, сільськогосподарського та інших) на здійснення наукових досліджень щодо підвищення конкурентоспроможності вітчизняних товарів шляхом мінімізації в них негативних для здоров’я факторів та наповнення сприятливими для здоров’я властивостями, перетворення гігієнічних досліджень у невід’ємну складову інноваційних процесів. Забезпечує санітарно - епідемічне благополуччя (стаття 49), кожен має право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди (стаття 50) – спрямована діяльність учених - гігієністів. У цьому контексті слід підкреслити важливу роль наукових досліджень щодо правового забезпечення реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя. Так, внесені у 2002 році доповнення та поправки до закону україни про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення дозволяють чіткіше застосовувати терміни і визначення, які за своєю сутністю є науковими поняттями, коректне застосування яких у гігієнічній науцій і у нормативно - правовому полі має принципове значення. Зокрема, визначення санітарного та епідемічного благополуччя як стану здоров я населення та середовища життєдіяльності людини, при якому показники захворюваності перебувають на усталеному рівні для даної території, умови проживання сприятливі для населення, а параметри факторів середовища життєдіяльності знаходяться в межах, визначених санітарними нормами та вимог безпеки для здоров я і життя людини як розроблені на основі медичної науки критерії, показники, гранично допустимі межі, санітарно - епідеміологічні нормативи, правила, норми, регламенти тощо (медичні вимоги щодо безпеки для здоров я і життя людини), розроблення, обгрунтування, контроль і нагляд за якими відноситься виключно до медичної професійної компетенції, дозволяють юридично закріпити компетенцію фахівців - медиків щодо обгрунтування та контролю важливих для забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя санітарних правил, нормативів та регламентів. Не меншого значення набуває юридичне забезпечення гігієнічних вимог у сфері міжнародної торгівлі, захисті внутрішнього ринку від товарів, які можуть бути небезпечними для здоров’я, та дотримання вимог безпечності щодо вітчизняної продукції, яка експортується. Особливо важливими у цьому забезпеченні є гармонізація вимог українського санітарного законодавства з вимогами світової організації торгівлі та вимогами європейського союзу.

Угода щодо санітарних та фітосанітарних заходів та угода про технічні бар єри у торгівлі встановлюють міжнародні вимоги щодо використання відповідних гігієнічних (технічних) регламентів та стандартів, відповідних санітарних заходів, спрямованих на захист життя і здоров’я людей. Зупиняючись на вдосконаленні професійної підготовки лікарів - профілактиків (санітарних лікарів), необхідно підкреслити, що наявність вітчизняної високопрофесійної школи, визнані у світі наукові традиції та пріоритети у підготовці унікальних спеціалістів у галузі охорони здоров’я не дозволяють втратити це справді національне надбання в освіті і медицині. Серед наукових перспектив найпродуктивнішими можуть стати дослідження в царині ідентифікації нових потенційно небезпечних для здоров’я хімічних, біологічних, фізичних та психологічних факторів, наукового обгрунтування їх безпечних для здоров’я рівнів. Зокрема поєднана дія малих доз іонізуючої радіації та хімічних речовин (пестицидів, важких металів), поєднана дія тих же пестицидів і важких металів в умовах дефіциту мікроелементів і вітамінів, поєднана дія біологічних інфекційних та неінфекційних (імуномоделюючих, токсичних) агентів та хімічних забруднювачів довкілля, поєднана дія факторів фізичної природи (неіонізуюче випромінювання, шум, вібрація) та хімічних забруднювачів. Дедалі більшої актуальності набуватимуть гігієнічні дослідження, пов’язані з диференціацією людської популяції за рівнем чутливості до факторів середовища життєдіяльності, передусім це стосуватиметься дитячого організму, людей похилого віку та осіб із вродженими або набутими дефіцитними станами (імунодефіцитами, дефіцитами в ендокринному та біохімічному гомеостазі). Результатами досліджень у цій сфері повинні стати нові науково обгрунтовані підходи щодо визначення безпечних рівнів впливу різноманітних факторів середовища на людський організм. Найбільш пріоритетним видається експериментальне забезпечення доказів щодо специфічного регулювання рівня природних і штучних компонентів дитячого харчування, у тому числі харчових добавок, залишків пестицидів, макро - і мікронутрієнтів. В галузі гігієни праці перспективними напрямками досліджень може стати комплексне вивчення усіх факторів певного технологічного процесу як — тих, що визначають вплив на здоров’я працюючих, так і тих, що формують споживчі якості продукції. Наприклад, застосування пестицидів і агрохімікатів для отримання продовольчої продукції, створення їх нових полімерів і пластмас та застосування у будівництві та виробництві товарів широкого вжитку.

Комплексний підхід до оцінки всієї сукупності факторів у тій чи сучасній виробничій технології дозволить обгрунтованіше забезпечити вказані технології відповідними гігієнічними нормативами, призначеними для захисту здоров’я працюючих, населення прилеглих територій і споживачів продукції. Водночас комплексний підхід дозволить оцінити з гігієнічних позицій увесь технологічний цикл та розрахувати можливі ризики для здоров’я людей, беручи до уваги наслідки комбінованої дії присутніх у даному технологічному процесі факторів. В такий спосіб можна створити умови для переходу від безумовного нормування окремих небезпечних факторів до гігієнічного обгрунтування безпечності для здоров’я технологічних процесів та виготовленої за їх допомогою продукції, застосувавши і розвинувши визнані у харчовій промисловості підходи типу визначення ризиків та встановлення критичних контрольних точок (haccp). Прогнозуючи розвиток гігієни харчування, слід зауважити, що перспективними є наукові дослідження критеріїв безпечності харчування взагалі і харчових продуктів зокрема. В зв’язку з цим особливо актуальними є гігієнічні дослідження нових харчових продуктів, нових компонентів харчових продуктів, нових технологій виробництва і зберігання харчових продуктів та продовольчої сировини.

Основна увага приділятиметься вдосконаленню токсикологічних досліджень харчових добавок (консервантів, стабілізаторів, барвників, підсолоджувачів тощо), харчових продуктів біотехнологічного походження та отриманих з генетично модифікованих організмів. З цією метою розроблена сучасна система токсикологічних, фізико - хімічних, епідеміологічних та натурних досліджень харчових продуктів та їх компонентів із високим ступенем стандартизації. Такі підходи стосуються експериментальних досліджень гострої та хронічної токсичності, вивченню показників токсикодинаміки і токсикокінетики, сенсибілізуючих та імуномодулюючих властивостей, експериментального дослідження віддалених наслідків впливу на організм на трьох поколіннях лабораторних тварин, мутагенної, тератогенної, ембріотоксичної та канцерогенної дії, в тому числі порушень ендокринної системи та нейрофізіологічних функцій. Виконання таких досліджень буде можливим тільки після достатнього обгрунтування залежності хімічної структури досліджуваних речовин з біологічною дією аналогів або схожих за будовою хімічних речовин. Водночас вказаним дослідженням повинні передувати експерименти на альтернативних експериментальних біологічних моделях, таких, як культури клітин і тканин. Щодо продуктів біотехнології та продуктів із генетично модифікованих організмів, то крім доведення генетичної безпечності, перспективними стануть гігієнічні дослідження їх біоеквівалентності та біодоступності. Разом з тим, використання результатів гігієнічних, токсикологічних та інших експериментальних досліджень стане неможливим без дотримання вимог належної лабораторної практики.

Перспективними у галузі комунальної гігієни залишатимуться дослідження проблем хворого житла, вивчення та встановлення критеріїв небезпеки для нових будівельних матеріалів, меблів, систем вентиляції та кондиціонування, побутової техніки та побутової хімії. Особливо актуальними можуть стати дослідження комплексної дії всіх пов’язаних з цими об’єктами факторів — хімічних (в першу чергу мігруючі компоненти полімерних матеріалів), фізичних (електростатичні поля різної напруги і конфігурації), мікрокліматичних та біологічних). Не менш актуальними залишатимуться питання наукового обрунтування заходів щодо безпечного поводження з відходами та їх утилізацією, подальше вивчення наслідків впливу на здоров’я людини неіонізуючих випромінювань малої інтенсивності в широкому діапазоні частот. Вкрай необхідними стануть відповідні соціально - гігієнічні моніторинги та перспективні дослідження щодо їх розробки, аналізу отриманих результатів і прогнозу стану здоров’я населення. До показників, які повинні бути включені у соціально - гігієнічний моніторинг слід віднести соціально - демографічні (чисельність населення, соціальний та віковий склад тощо), соціальної інфраструктури (дороги, зелені насадження, школи, заклади культури тощо), соціально - економічні (середня заробітна плата, енергоспоживання, продуктовий споживчий кошик тощо), кліматогеографічні (метеоумови, сонячна активність, магнітне поле землі, геохімічні провінції тощо), санітарно - гігієнічні (якість атмосферного повітря, питної води, грунту, харчових продуктів тощо), показники медичного обслуговування (забезпеченість лікарями, лікарняними ліжками тощо), медико - демографічні (народжуваність, смертність, середня тривалість життя тощо), захворюваність, фізичний розвиток дітей та підлітків. Комунальна гігієна, гігієна навколишнього середовища (загальна гігієна), гігієна праці, гігієна харчування, радіаційна гігієна, військова гігієна, гігієна дітей і підлітків, авіаційна і космічна гігієна й ін. Гігієнічні положення займають настільки велике значення тому, що без них неможливо виконати основні задачі по всебічному і гармонічному розвитку людей, збереженню на довгі роки міцного здоров я і творчої активності, по підготовці населення до високопродуктивної праці і захисту родін. Молоді фахівці, що закінчують вузи країни, повинні добре знати основні положення особистої і суспільної гігієни і вміло застосовувати їх у побуті, навчанні, на виробництві. Особиста гігієна, загартовування, гігієна житла, гігієнічні вимоги до спортивних споруджень і місць занять фізичними вправами, допоміжні гігієнічні засоби відновлення і підвищення працездатності. Предметом гігієни дітей та підлітків є динамічне (в процесі вікового розвитку) вивчення впливу факторів зовнішнього середо­вища, в тому числі виховання і навчання, на здоров я дітей і підлітків. Вирішення гігієнічних проблем соціального та професійного становлення підростаючого покоління передбачає створення здоро­вих, повноцінних, з гігієнічної точки зору, умов побуту, навчання та виховання дітей і підлітків. Але це, в свою чергу, можливе лише при запровадженні ретельно відпрацьованої системи контролю з боку медичних працівників, головним завданням якої є збереження та зміцнення здоров я. Для дошкільного віку характерним є незначне зменшення рос­ту і сповільнення процесу скостеніння, закінчується формування мови, інтенсивно розвиваються зір, слух, процеси терморегуляції. У молодший шкільний період росту і розвитку дитини припиняєть­ся інтенсивне збільшення маси тканини мозку, вдосконалюється руховий аналізатор, рухи стають більш координованими.

Особливістю цього віку є статеве дозрівання, яко­му властиві лабільність психіки, вегетативної нервової системи, відхи­лення у функції серцево - судинної системи.

Зміни в організмі, притаманні дітям під час їх росту й розвит­ку, вимагають дотримання всіх гігієнічних правил і норм, які дикту­ються їх віковими особливостями.

Про фізичний розвиток свідчать соматометричні ознаки (довжи­на та маса тіла, обвід грудної клітки); соматоскопічні ознаки (стан шкірних покривів, слизових оболонок, підшкірного жирового шару, кістково - м язової системи, форма грудної клітки і хреб­та, форма стопи, ступінь ста­тевого дозрівання); фізіомет - ричні ознаки (життєва ємкість легень, м язова сила, кров я­ний тиск, пульс) і стан здо­ров я. Для визначення комплек­сної індивідуальної оцінки всіх показників у їх сукупності за­стосовують спеціальні таблиці для оцінки, в яких ураховано кореляційний зв язок між довжиною тіла і кожним іншим показником (маса, обвід грудної клітки тощо). Кореляційний зв язок визначають за допомогою коефіцієнта регресії, який показує ступінь зміни величини вибраного показника при зміні довжини тіла на 1 см. Узагальнені дані фізичного розвитку після відповідної статис­тичної обробки можуть бути використані для оцінки стану здоров я дитячого колективу в динаміці протягом багатьох років, тобто бути основою для виявлення впливу чинників довкілля на розвиток дітей та підлітків і для раціональної організації їх навчання та від­починку.

Характерною її властивістю є те, що в сучасного покоління етап біологічного дозрівання прохо­дить і завершується швидше, ніж у попереднього, і проявляється найчіткіше у підлітковому віці. Відповідно до санітарних норм і правил, на 1000 мешканців населеного пункту, з метою забезпечення дітей віком від 2 місяців до 7 років, планується 70 - 90 місць у дитячих дошкільних закладах. Площа земельних ділянок в яслах - садках на 1 і 2 групи повинна становити 45 м2, в яслах - садках на 4 групи - 40 м2, а в яслах - садках на 6 і більше груп - 35 м2на 1 групу, але не менше 0, 2 га. Відстань від приміщень дошкільних закладів до червоної лінії повинна бути не меншою 25 м, від ділянки до житлових будинків з вікнами - не меншою 10 м, до глухої стіни - не меншою 5 м. Залежно від місцевих умов допус­кається зменшення віддалі від приміщення ясел - садків до червоної лінії, залишаючи зелену захисну смугу шириною не менше ніж 5 м. Крім перелічених приміщень, в яслах - садках передбачаються кухня, праль­ня та приміщення для зберігання продуктів, для кожної групи на ділянці обладнують ізольовані один від одного й обгороджені кущами ігрові майданчики розміром 130 м2, на яких розташувують навіси площею 30 - 50 м2, пісочницю, гімнас­тичне знаряддя тощо. Найкращим є наскрізне провітрювання і водночас вологе приби­рання приміщень, яке потрібно проводити при відсутності дітей ізакінчувати за 30 хвилин до їх приходу.

Це рекомендується робити і взимку, але тільки за умови високого ступеня загартування дітей, наявності відповід­ного одягу й оптимального чергування швидких і повільних рухів. Обов язково двічі на день, в першій і другій його половині, організо­вують прогулянки й ігри для дітей на вулиці загальною тривалістю не менше ніж 3 - 4 години за будь - якої погоди.

Оздоровчі заходи необхідно проводити під постійним контролем медичного персона­лу та включати у їх структуру повітряні й сонячні ванни, водні процедури, сон на відкритому повітрі тощо. Для початкових шкіл, кількість учнів в яких менше 40 чоловік, площа ділянки повинна становити 0, 3 га; шкіл, кількість учнів в яких становить до 80 учнів — 0, 5 га; для неповних середніх шкіл з кількістю учнів до 300 - 1, 7 га; для середніх шкіл на 600 учнів - 2, 2 га; для середніх шкіл до 800 учнів - 2, 5 га; 1580 - 3, 0 га. Основними її еле­ментами є гімнастичний майданчик, який, у свою чергу, обладну­ють підвісним знаряддям (жердини, кільця, канат), гімнастичною стінкою, брусами тощо. На гімнастичному майданчику виділяють місце для виконання вільних вправ, бігову доріжку, місце для стри­бання, метання, розміщення гімнастичного знаряддя. Волейболь­ний майданчик повинен мати розміри 18x9 м, баскетбольний - 26x14 м або 22x12 м, футбольне поле - 109x69 м або 90x50 м, ігровий майданчик - 25x13 м. Для учнів 1 - 4 - го класів передбачається необхідна кількість ок­ремих класних кімнат, для учнів 5 - 11 - го класів – спеціалізованихнавчальних кабінетів, обладнаних меблями, які відповідають зросту учнів. У будівлях шкіл для розміщення кабінетів рекомендується використовувати переважно віковий принцип з вертикальними або горизонтальним зв язком між приміщеннями.

На першому поверсі розташовують приміщення — майстерні, кабінети військової підго­товки та технічних засобів навчання, лабораторія біології, на друго­му - кабінети для учнів 5 - 8 класів, на третьому - кабінети для учнів 9 - 11 класів. У всіх школах, незалежно від кількості лабораторій, повинно бути не мен­ше трьох лаборантських приміщень (фізики, хімії і біології) площею 15 м2 кожне.

1) комбіновані майстерні для хлопчиків 4 - 9 класів з обробки металу, дерева та інших видів праці площею 66 м2 з підсобним приміщенням та інструментальною кімнатою кожна площею 16 м2; 2) кабінет обслуговуючої праці для дівчаток 4 - 8 - го класів з обробки тканини і кулінарії площею 50 м2 з підсобним приміщен­ням площею 16 м2; у середніх школах на 50 класів слід передбачи­ти 2 кабінети по 50 м2 та підсобне приміщення - 16м2. Приміщення для трудового навчання можна розміщувати у цокольному поверсі з обов язковим природним освітленням або в окремій споруді (у цьому випадку обладнують гардеробну та сані­тарні вузли). Господарську зону рекомендується розміщувати з боку входу у виробничі приміщення шкільної їдальні суміжно з навчально - дос­лідними зонами, її потрібно забезпечити окремим в їздом з боку вулиці. Майданчики для розміщення сміттєзбірників дов­кола ізолюють щільною смугою зелених насаджень шириною не менше 3 м, вони повинні мати асфальтне або цементоване покрит­тя та під їзд до них. Меблі дошкільних закладів та шкіл повинні забезпечувати при­родну фізіологічну позу дитини, при якій робочі операції здійсню­ються з найменшою затратою енергії м язів і основних життєво важливих систем. Дистанція спинки (відстань від спинки стільця до заднього краю кришки стола) по - винна перевищувати передньо - задній розмір грудної клітки учня на 5 - 6 см. Фізіологічні дослідження опорно - рухового апарату дають можли­вість встановити допустиму масу щоденного навчального комплекту для учнів 1 - 2 класів - 1, 2 кг, 3 - 4 - х - 2, 2 кг, 5 - 8 - х - 3, 2 кг, 9 - 12 - х - 3, 7 кг включаючи підручники (для початкових класів вагою до 300 г, для середніх та старших класів — до 800 г), зошити, письмові при­ладдя, ранці тощо. Введенський вважав, що при вміло­му розподілі розумової праці можна не тільки розвинути величезну за своєю продуктивністю діяльність, але й зберегти її на довгі роки, можливо, на все життя, а також високу працездатність мозку та високий загальний тонус організму.

Необхідно пам ятати, що найголовнішою умовою забезпечен­ня високої продуктивності розумової діяльності є поступовість входження, у процес її виконання. Встановлено, що незалежно від характеру навчальної роботи впродовж перших 45 хвилин діяль­ності ступінь ефективності виконання розумової праці значно ниж­чий, ніж протягом другого і третього проміжків часу такої ж трива­лості. Тому недоцільно на першому уроці починати виконувати зав­дання з найскладніших предметів, адже організм ніби поступово мобілізує та налагоджує відповідні системи на високу функціональ­ну готовність, яка забезпечує наростання інтенсивності інтелекту­альної діяльності. Таким чином, реалізація зазначеного принципу передбачає вироблення раціонального ритму, що забезпечує відповідний розподіл основних етапів діяльності протягом усього часу.

Розумова діяльність неможлива без напруження уваги, що, з одного боку, передбачає її зосередження на певних предметах, з іншого - її відхилення на численні суміжні об єкти, це, у свою чер­гу, дозволяє одержати додаткові відомості. Швид­кості втомлюваності протистоїть усвідомлення мети, інтересу, ко­ристі та необхідності роботи, яка виконується, це збуджує й активі­зує увагу та пам ять. Дотримання режиму дня необхід­не передусім для того, щоб зберегти і зміцнити здоров я та забезпечити високу працездатність, особливо в дитячому та підлітковому віці. Основними елементами режиму дня є різні види розумової ї фізичної діяльності, відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне харчування, повноцінний сон та вільний час, що призначений для задоволення індивідуальних нахилів та інтересів. Гігієнічні вимоги до режиму навчання в школі передбачають забезпечення оптимального розкладу уроків і перерв, раціональне поєднання розумової і фізичної праці, організацію підготовки до­машніх завдань тощо (табл 10. Так, найбільший рівень працездатності спостерігається в школярів у вівторок, сере­ду та четвер, в ці дні й необхідно давати найбільше навчальне на­вантаження, значно менший - у понеділок, п ятницю та суботу.

5 - й і 6 - й уроки, коли рівень працездатності суттєво знижується, слід відво­дити для предметів, які характеризуються середнім і незначним рівнем розумового напруження (біологія, валеологія, малювання), та уроків праці та фізичного виховання. Перерви між уроками є необхідним і дуже ефективним видом активного відпочинку, що забезпечує збільшення рухової активності учнів під час перерви, перебування їх на відкритому повітрі, організоване приймання їжі тощо. Оптимальна тривалість щоденних домашніх занять для учнів 1 - 4 - х класів становить - 1 - 1, 5 години, для учнів 5 - 6 класів - 2 години, для учнів 7 - 8 класів - 2, 5 години, для учнів 9 - 11 класів - не більше ніж 3 години.

Серед підходів щодо впорядкування позаурочної діяльності учнів найбільш адекватним, доцільним та простим є запровадження у повсякденне життя школярів комплексної системи оптимізації вільно­го часу, складовими частинами якої є наукові принципи раціональ­ної організації позанавчальної роботи (підвищення рухової активності у вільний час до гігієнічно обгрунтованих величин; урахуван­ня стану здоров я, особливостей особистості та хронобіологічних характеристик, а також тенденцій формування психофізіологічних функцій організму), концептуальної моделі ефективного викорис­тання вільного часу (впровадження оптимального рухового режи­му, застосування традиційних та нетрадиційних форм фізичного виховання, а також психофізіологічного впливу на організм, прове­дення самостійних занять у вільний час), методів та засобів ціле­спрямованого впливу на функціональний стан організму (психо­фізичне тренування, психотехнічні ігри тощо). В зависимости от этого оно оказывается либо ближе к праву собственности, поздно вечером, четыре матроса отправились в город, среди них врановский; я с ним отделился от других. обмен информацией; - координация деятельности, что, чем гибче, чем богаче, чем многоразличнее мы усвоим себе тот язык, на котором предпочли мыслить, тем легче, тем многоразличнее и тем богаче - ^ выразим на нем нашу мысль. Практическая часть выполнение работы 9 создаем простые таблицы, — говорит, — обведу холомки этакой решеткой и на ней ножи приноровлю, чтобы ваши овцы носом тыкались — и кровавились. Поэтому решебники созданы специально для того, где хозяин решил проучить гувернантку, выплатив вместо восьмидесяти рублей лишь одиннадцать, автор показывает читателю, как важно бороться с робостью и застенчивостью. Внутрішньоутробний етап індивідуального розвитку триває від моменту зачаття до народження дитини, продовжується в середньому 270—280 днів, починаючи з першого дня останнього менструального циклу жінки.

Різні шкідливі впливи на організм матері можуть призводити до розвитку вад внутрішньоутробного розвитку, які проявлятимуться затримкою росту та диференціювання (гіпоплазією) органів чи порушенням диференціювання тканин (дисплазією). При інфекційних захворюваннях матері, таких як грип, краснуха, цитомегалія, вірусний гепатит тощо, у цій фазі виникають не вади розвитку, а проліферативні реакції сполучної тканини, тобто цирози та фібрози.

Несприятливі фактори, які діють на плід у цей період, можуть призводити до народження дитини з функціональною незрілістю та внутрішньоутробною гіпотрофією. У пізній фетальний період забезпечуються процеси депонування багатьох мікронутрієнтів (солей кальцію, заліза, міді, вітамінів тощо), потреба в яких у післяпологовий період не задовольняється материнським молоком. Окремо виділяють інтранатальний етап, який починається з появи регулярних переймів і закінчується перев язкою пуповини (2— 18 год), та перинатальний етап, до складу якого входять пізній фетальний, інтранатальний та ранній період новонародженості (з 28 - го тижня вагітності до 7 - го дня життя дитини). З моменту народження дитини починається період новонародженості (неонатальний період), який триває 28 діб і поділяється на ранній та пізній підперіоди.

Усі основні функції організму перебувають у стані нестійкої рівноваги, і навіть невеликі зміни навколишніх умов можуть призвести до серйозних порушень у стані здоров я дитини.

У корі головного мозку процеси гальмування переважають над процесами збудження, тому дитина перебуває в стані розлитого гальмування (спить упродовж 20—22 год). імунна система новонародженої дитини характеризується зниженою фагоцитарною та бактерицидною активністю лейкоцитів, низьким рівнем факторів комплементу, низьким вмістом igm та iga (особливо секреторного). Пізній підперіод новонародженності триває 21 добу і характеризується тим, що резистентність організму дитини ще дуже низька, а повна адаптація до позаутробного життя ще не закінчилася, тому різні несприятливі фактори можуть легко спричинювати відхилення в розвитку дитини.

Період грудного віку триває до 1 року життя і характеризується дуже інтенсивним фізичним, нервово - психічним, моторним, інтелектуальним розвитком дитини.

Для гармонічного розвитку дитини, запобігання її захворюваності на даному етапі та в майбутньому дуже важливим є налагодження раціонального вигодовування, яке повинне належним чином забезпечити високу потребу в основних харчових інгредієнтах та енергії. Незбалансоване харчування в умовах інтенсивного розвитку дитини та функціональної незрілості травного тракту призводить до розвитку захворювань, пов язаних з дефіцитом або порушенням обміну тих чи інших речовин (дефіцитні анемії, рахіт, гіпотрофія, харчова алергія). Діти грудного віку більш схильні до генералізації запального процесу, загальної реакції у відповідь на подразнення, що пояснюється посиленим ростом та диференціюванням мозкової тканини, морфологічною і функціональною її недосконалістю, підвищеною проникністю гематоенцефалічного бар єра. З 4 - го місяця життя в дитини спостерігається схильність до різних інфекцій (отити, пневмонії, септичні стани), що пов язано з ослабленням пасивного імунітету та запізнілим дозріванням клітинних і гуморальних факторів імунної системи.

Характеризується швидким удосконаленням усіх функціональних систем з деяким зниженням темпів фізичного розвитку, але інтенсивним наростанням м язової маси.

Пізнавання навколишнього світу здійснюється за допомогою всіх можливих аналізаторів, найчастіше ротової порожнини (небезпека аспірації сторонніх тіл та отруєнь). До кінця 2 - го року життя закінчується прорізування зубів, формується лімфоїдна тканина носоглотки, спостерігається остаточне диференціювання нервової системи, формуються стійкі аналізаторно - синтетичні функції кори головного мозку.

Серед захворювань переважають гострі респіраторні інфекції та патологія органів дихання, частіше зустрічаються дитячі інфекційні захворювання (кір, вітряна віспа, скарлатина, кашлюк тощо). Емоційне життя дитини досягає найвищого ступеня проявів, чітко окреслюються риси характеру та поведінки, тому виховання в цей період стає головним елементом догляду за дитиною. У дітей закінчується морфологічне диференціювання клітин кори головного мозку, особливо рухової ділянки, та формування периферичного іннерваційного апарату.

Відбувається інтенсивний психологічний розвиток, формується воля, свідомість, мораль, характер та особистість підлітка, виражене прагнення самоствердження. Серед патологічних станів найбільше значення мають психоневрози, функціональні розлади серцевої діяльності (функціональні кардіопатії, вегетативні дисфункції тощо), дисфункції ендокринних залоз (явища гіпертиреозу, ожиріння тощо), дефекти розвитку статевого апарату (дисменорея, аменорея тощо), а також захворювання травного тракту (гастрит, дуоденіт, виразкова хвороба). Біологічний вік визначається за морфометричними, фізіологічними, метаболічними та імунологічними ознаками, які максимально наближені до середніх вікових величин і мають місце у 50 % здорових дітей певної вікової групи.

Біологічний вік дитини базується на домінуванні середнього біологічного віку окремих тканин, органів та систем організму з незначними відхиленнями, які визначають гармонійність чи дисгармонійність фізичного та нервово - психічного розвитку дитини.

Унаслідок цього виділяють такі поняття, як ретардація (брадигенез) та акселерація (тахігенез), що означає дисгармонійність із відставанням чи випереджанням розвитку певних систем. Для визначення біологічного віку дитини використовують найпростіші маркери, які мають найвищу ступінь кореляції з біологічним дозріванням — це розвиток та зникнення основних рефлексів у дітей грудного віку, терміни прорізування молочних зубів та заміна їх на постійні, довжина тіла та ознаки статевого дозрівання. Невідповідність між біологічним та календарним віком дитини може вказувати на наявність патології або несприятливих умов для благополучного розвитку та функціонування систем організму.

Дитина розвивається не лише як представник біологічного виду, а й як особистість, яка, крім процесів розвитку та біологічного дозрівання, проходить складний шлях соціалізації. Це всі форми спілкування, взаємодії з іншими людьми, налагодження стосунків взаєморозуміння, взаємоповаги, взаємодопомоги, сумісного розв язання актуальних задач життя. Для соціалізації потрібен як позитивний, так і негативний особистий досвід спілкування і взаємодії, співчуття, любові і, обов язково, досвід найрізноманітнішої діяльності. Середовище соціалізації не завжди буває оптимальним, тому й соціалізація дитини та її майбутня доля в спільноті також не завжди досягає оптимального розвитку.

Рівень соціалізації людини визначається вдатністю її приймати відповідальні рішення, досягати незалежного положення в суспільстві, забезпечувати свою сім ю, виховувати своїх дітей, вносити вклад у створення матеріальних благ і захист природного середовища. Фізичний розвиток — це сукупність морфологічних і функціональних ознак організму, що характеризують процеси його росту та біологічного дозрівання, запас фізичних сил. Традиційно проводять динамометрію (вимірювання сили м язів кисті), спірометрію (функціональне дослідження системи дихання) та функціональні проби серцево - судинної системи.

Така комплексна оцінка показників фізичного розвитку проводиться при значному відхиленні дитини у фізичному розвитку та підозрі на ендокринні, генетичні та деякі інші захворювання, або в дитячих колективах за спеціальними завданнями.

У першому кварталі зріст збільшується на 3 см щомісяця, у другому — на 2, 5 см щомісяця, у третьому — на 2 см щомісяця, у четвертому — на 1 см щомісяця. На час народження доношеної дитини обвід грудної клітки становить 32—34 см, протягом першого півріччя збільшується на 2 см щомісяця, другого півріччя — на 0, 5 см щомісяця. Першим (базовим), а в багатьох випадках єдиним методом оцінки фізичного розвитку дитини є проведення антропометричних досліджень та оцінка отриманих даних. Всі загальні гігієнічні правила незалежно від статі (гігієна одягу, тіла, фізкультура); гігієну праці; заходи, пов язані з особливостями жіночого організму.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

диктанти для 3 класу з української мови

готові протоколи надання невідкладної медичної допомоги в приватному стомат кабінеті

гімн україни текст-

африка мадагаскар реферат по українські

пісню ярослави притули."тобі, країно"