основи психології та педагогіки степанов фіцула

основи психології та педагогіки степанов фіцула

Тоді почніть з характеристик, що наведені для п яти форм, намагайтеся використати їх для розуміння людей даного типу та прогнозу їх поведінки і поступово тренуйте в собі відчуття геометричної форми цих людей. Працелюбність, наполегливість, потреба доводити розпочату справу до кінця, старанність, яка дозволяє досягати завершення роботи, - це те, чим відомі істинні “люди - квадрати”. Усі ці якості сприяють тому, що “квадрати” можуть стати відмінними адміністраторами, виконавцями, але рідко бувають хорошими розпорядниками, менеджерами.

Взагалі, “трикутники” дуже симпатичні, привабливі люди, які змушують все і всіх обертатися навколо себе і без яких наше життя втратило б усю гостроту відчуттів. Вони характеризуються високою чутливістю, розвинутою емпайністю - здатністю співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини.

Якщо їм випадає керувати, то вони обирають демократичний стиль керівництва і намагаються обговорити практично будь - яке рішення з більшістю та заручитися їх підтримкою. Теорію та методику національного виховання й навчання, специфіку роботи класного керівника, вихователя групи продовженого дня, вихователя школи - інтернату та дитячого будинку, громадських дитячих організацій, виховної роботи в дитячих клубах за інтересами та в позашкільних виховних закладах; визначати конкретні завдання навчально - виховного впливу, виходячи із загальної мети національного виховання, рівня вихованості дитячого колективу і умов навколишнього середовища; визначати мету навчання і виховання у відповідності з рівнем вихованості учнів, будувати навчально - виховний процес на основі глибокого і систематичного вивчення учнів, їх інтересів, запитів; регулювати і корегувати міжособистісні стосунки в учнівському колективі, проводити в ньому профілактику розмежування, конфронтації; формувати гуманні відносини з учнями на рівні співпраці з урахуванням національних традицій; налагоджувати стосунки з батьками учнів, вести педагогічну пропаганду, домагаючись єдності виховних впливів школи, позашкільних установ, сім ї та громадськості. Аналізувати, узагальнювати й використовувати передовий педагогічний досвід і досягнення психолого - педагогічної науки, систематично підвищувати свою педагогічну кваліфікацію. А) виникло з практичної потреби пристосування підростаючого покоління до умов суспільного життя і виробництва, заміни ними старших поколінь; б) категорія вічна, необхідна і загальна; в) на кожному етапі суспільно - історичного розвитку за своїм призначенням, змістом і формами має конкретно історичний характер; г) здійснюється за рахунок засвоєння підростаючим поколінням основних елементів соціального досвіду, у процесі і результаті залучення його старшим поколінням у суспільні відносини, систему спілкування і суспільне необхідну діяльність. Народна педагогіка — галузь педагогічних знань і досвіду народу, що проявляється у домінуючих серед нього поглядах на мету, завдання, засоби і методи виховання та навчання. Якщо поняття народна педагогіка включає в себе емпіричні педагогічні знання без належності до конкретної етнічної спільності, то поняття етнопедагогіка пов язане з конкретною етнічною належністю педагогічних традицій. Педагогіка народознавства — напрям у сучасній педагогіці, шкільній практиці, який забезпечує практичне засвоєння учнями (в процесі продовження творчих традицій, звичаїв і обрядів, у діяльності, поведінці) культурно - історичних, мистецьких надбань батьків, дідів і прадідів. У широкому розумінні народознавство означає сукупність сучасних наук про народ, його національну духовність, культуру, історію, а також здобутки народного і професійного мистецтва, які відображають багатогранність життя народу, нації. Педагогічна деонтологія — народне вчення про виховні обов язки батьків перед своїми дітьми, учителів — перед учнями, вихователів — перед вихованцями, вироблених народом етичних норм, необхідних для виконання покладених на них педагогічних функцій. Педагогіка народного календаря репрезентує виховання дітей та молоді послідовним циклом залучення їх до сезонних робіт, звичаїв, свят і обрядів українського народу.

Готувати фізично загартованих, мужніх воїнів— захисників народу від чужоземного поневолення, виховувати у підростаючих поколінь український національний характер, національні і загальнолюдські цінності, формувати високі лицарські якості, пошану до старших людей, милосердя, прагнення допомогти іншим, виховувати громадян, які б розвивали культуру, економіку та інші сфери життєдіяльності народу, власної самостійної держави на світовому рівні. Цілеспрямоване загартування своїх дітей, формування в них лицарської честі, гідності, підготовка до подолання життєвих труднощів, до захисту рідної землі, вільного життя. У козацьких, братських та інших школах найвищий ступінь мали родинні, духовні та материнські цінності, які переростали в загальнонаціональні (заповіді волелюбних батьків і дідів, традиції, звичаї та обряди тощо) і включали в себе релігійно - моральні цінності. Потім молодь, яка прагнула знань, училася у вітчизняних колегіумах і академіях, у відомих європейських університетах, тобто отримувала підвищену і вищу освіту (третій ступінь). По закінченню вищих навчальних закладів юнаки одержували (в сотнях, полках, у запорізькій січі) систематичне фізичне, психофізичне, моральне, естетичне і трудове загартування, національно - патріотичну підготовку, споргивно - військовий вишкіл. Поняття (conception) - одна з головних форм абстрактного мислення, за допомогою якої пізнається сутність предметів і явищ дійсності в їх істотних зв язках і відносинах, узагальнюються їх істотні ознаки.

Почуття (feelings) - це специфічно людські, узагальнені, стійкі переживання ставлення до потреб, задоволення або незадоволення яких зумовлює позитивні або негативні емоції. Пояснення (explanation) - вид усного викладу навчального матеріалу, що передбачає послідовне доскональне розкриття істотних ознак, характеристик, понять, явищ, способів дій. Проблемна ситуація (problem situation) - ситуація або задача, для розв язання якої суб єкт має знайти й застосувати нові для себе знання чи способи дій; основне поняття проблемного навчання. Проблемне навчання (problem education) - спосіб організації навчальної діяльності, метод навчання, загальною тенденцією якого є зближення навчального і наукового пізнання, розвиток активності. Психіка (psychology) - 1) душа; 2) внутрішній світ людини; 3) сукупність психічних процесів як свідомих, так і несвідомих; 4) здатність мозку відображати об єктивну дійсність у формі відчуттів, уявлень, думок та інших суб єктивних образів об єктивного світу (свідомість). Вивчає закономірності організації міжлюдських взаємин та психогенного середовища в напрямі їх оптимізації згідно з інтересами та потребами людей, суспільства в цілому.

Психологічна культура особистості (psychological culture of personality) (як елемент загальної культури) - сукупність психологічних знань, здібностей, вмінь, навиків, які допомагають успішному самопізнанню, самовираженню і самовихованню особистості, а також успішному спілкуванню і взаємодії в різних соціальних групах. Психологія мистецтва (art psychology) - вивчає процеси створення і сприймання людиною творів мистецтва, властивості і психічні стани людей, пов язані зі створенням та сприйманням художніх цінностей. Психологія особистості (psychology of personality) - галузь психологічних знань, яка займається вивченням психічних властивостей людини як цілісного утворення, як певної системи психічних якостей, що має відповідну структуру, внутрішні зв язки, характеризується індивідуальністю та взаємопов язана з навколишнім природним і соціальним середовищем. Психологія спорту (psychology of sport) - досліджує закономірності поведінки людей в умовах спортивних змагань, методи відбору, підготовки, організації діяльності спортсменів та їхньої психологічної реабілітації після участі в змаганнях. Психологія творчості (psychology of creation) - досліджує закономірності творчої діяльності, фактори стимуляції творчого пошуку, умови розвитку творчої особистості та розробляє методи активізації творчості працівників науки, техніки, мистецтва, культури.

Психологія управління (psychology of management) - здійснює дослідження процесів управління, взаємодії керівників і підлеглих, підвищення ефективності управління, психологічних особливостей керівника, його управлінських здібностей. Реальні групи (real groups) - реально існуюче в певному просторі і часі об єднання людей, яке характеризується тим, що його члени поєднані між собою реальними відносинами та зв язками.

Рефлекс (reflex) - закономірна реакція організму на зміни зовнішнього чи внутрішнього середовища, здійснювана через центральну нервову систему у відповідь на подразнення рецепторів. Самовиховання (self - training) - свідома, цілеспрямована та самостійна діяльність особистості, що виникає в результаті її взаємодії з середовищем і впливає на її розвиток та вдосконалення. Самоосвіта (self - education) - самостійна діяльність суб єкта, спрямована на оволодіння новими знаннями, уміннями, навичками і на вдосконалення набутих. Самооцінка особистості (self - evaluation of personality) - оцінка людиною своїх якостей, себе, рівня успішності власної діяльності, сприйняття своєї особи іншими людьми, виходячи з системи цінностей людини.

Своєї діяльності як члена суспільства, стосунків з іншими людьми, рис характеру, власних дій та вчинків, їх мотивів, цілей, розумових, моральних, фізичних якостей тощо. Свідомість (consciousness) - вища форма психіки, яка полягає в суб єктивному відображенні об єктивних властивостей предметів і явищ навколишнього світу, процесів, що відбуваються в ньому, своїх дій, у попередньому їх плануванні і передбаченні наслідків, у регулюванні взаємовідносин людини з природою і соціальною дійсністю. Світогляд (world outlook) - інтеграція досвіду, знань і самосвідомості у цілісну та ціннісну картину світу, яка зумовлює життєву орієнтацію людини, її ставлення до дійсності і до самої себе.

Синтез (synthesis) - в теорії пізнання розумова операція, пов язана з мисленнєвою побудовою цілого із частин або поєднанням різних елементів, сторін об єктів в єдине ціле.

Скептицизм (sceptisism) - а) філософська концепція, яка будується на сумніві у можливості істинного пізнання реального світу; б) психологічний стан невпевненості людини у чомусь, у комусь, сумнів. Словесно - логічна пам ять (verbal and logical memory) - запам ятовування та відтворення понять, суджень, умовиводів, які відображають предмети та явища в їх істотних властивостях. Совість (conscience) - особистісна форма морально - емоційного самоконтролю, через яку здійснюється осмислення, контроль, санкціонування та критичний перегляд моральної діяльності особистості. В результаті самооцінки особистістю своїх вчинків, думок, бажань за певною ціннісною шкалою (за критеріями добра і зла, справедливості, порядності) може виникати почуття вини, гостре емоційно тривожне переживання невідповідності своїх думок або дій суспільно визначеним етичним зразкам бажаної і ідеальної поведінки.

Сон (dream) - змінений стан свідомості, протилежний неспанню, при якому відсутні рухи, ослаблені м язи, загальмована діяльність центральної нервової системи.

Соціалізація людини (socialization of personality) - процес перетворення людської істоти на суспільного індивіда, утвердження її як особистості, включення у суспільне життя як активної сили.

Соціальна група (social group) - певна спільність людей, які поєднані на основі відповідних загальних ознак, що стосуються спільної діяльності і на підставі якої виникають певні психологічні утворення (соціальне почуття, інтереси та ін. Соціально - психологічна адаптація (social and psychological adaptation) - процес та результат взаємодії особистості із соціальним середовищем, який характеризує стан особистості і соціального середовища, при якому особистість без тривалих зовнішніх і внутрішніх конфліктів продуктивно включається в діяльність, задовольняє свої соціальні потреби та самостверджується. Соціально - психологічний клімат (social and psychological climate) - рівень міжособистісних стосунків, що виявляється як сукупність психологічних умов, які сприяють або заважають продуктивній діяльності особистості у групі; домінуючий настрій, морально - психологічна атмосфера, у якій виявляється властиве для членів групи ставлення до загальної справи і один до одного. Спостереження (observation) - метод психологічного дослідження, який полягає в спостереженні за об єктом дослідження, реєстрації та поясненні психологічних фактів. Сприймання (perception) - це психічний процес відображення людиною предметів і явищ у цілому, в сукупності всіх їх якостей і властивостей при безпосередньому їх впливі на органи чуттів; сукупність відчуттів. Стиль управління (керівництва) (style of management) - стійка сукупність особистісних та соціально - психологічних характеристик керівника, за допомогою яких реалізується той чи інший метод (методи) керівництва. У стресовому стані людина припускається помилок у розподілі і переключенні уваги, у неї порушується перебіг пізнавальних процесів (сприймання, пам ять, мислення), спостерігається розлад координації рухів, неадекватність емоційних реакцій, дезорганізація і гальмування всієї діяльності. інформаційний стрес виникає в ситуаціях інформаційних перевантажень, коли людина не виконує завдання, не встигає приймати правильні рішення у належному темпі. Суб єктивність (subjectivity) - ставлення до когось або чогось, яке зумовлюється, визначається особистими поглядами, інтересами, смаками, уподобаннями суб єкта. З точки зору психоаналізу психічна енергія неусвідомленого може сублімуватися, трансформуватися в енергію різних видів діяльності, які прийнятні для суспільства і людини (творчість, мистецтво, суспільна активність, трудова активність). Такт (тактовність) (tact) - почуття міри, що підказує людині найделікатнішу лінію поведінки стосовно когось, чогось, уміння особи вести себе належним чином, виявляючи повагу до інших і зберігаючи почуття власної гідності. Творчість (creation) - продуктивна людська діяльність, яка здатна породжувати якісно нові матеріальні та духовні цінності, що носять суспільно позитивний характер. Темперамент (temperament) - індивідуально - типологічна характеристика людини, що виявляється в силі, напруженості, швидкості та врівноваженості перебігу її психічних процесів. Тестування (testing) - спеціалізований метод психологічного дослідження, застосовуючи який можна отримати точну кількісну або якісну характеристику розвитку певних психічних явищ за допомогою порівняння їх показників з еталонними.

Трансперсональні психологічні теорії (transpersonal psychological theories) - це моделі людської психіки, в яких визнається значимість духовного і космічного вимірів та можливостей для розвитку свідомості. Увага (attention) - це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється у спрямованості і зосередженості свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях, при одночасному відволіканні від того, що не є предметом уваги.

Умовивід (conclusion) - одна з головних форм теоретичного мислення (поряд з поняттям і судженням), в якій ми з одного або кількох суджень виводимо нове; спосіб логічного зв язку висловлювань. Умовна група (номінальна) (nominal group) - об єднання людей за певною умовною ознакою (стать, вік, професія, освіта, етнічна, політична чи релігійна належність), в якому реальні особистості, які включені в умовну групу, не мають між собою реальних відносин та зв`язків і навіть можуть не знати один одного. Будується на знанні, тісно пов язана з переконанням, однак переконання має цілком визначену практичну спрямованість, воно спонукає людину здійснити те, у чому вона впевнена. Урок (lesson) - форма організації навчальної роботи, яка відбувається в межах точно встановленого часу за розкладом, з певним складом учнів (студентів) для досягнення навчальних результатів. Уява (imagination) - процес створення людиною на основі досвіду образів об єктів, яких вона ніколи не сприймала, своєрідна форма відображення людиною дійсності, в якій виявляється активний випереджальний характер пізнання нею світу.

Фізичне виховання (physical training) - сукупність дій, спрямованих на розвиток організму, укріплення здоров я, забезпечення гармонії фізичного та духовного розвитку людини.

Форми організації навчання (forms of education organization) - спеціально організована діяльність учителя (викладача) й учнів (студентів), яка відбувається за встановленим порядком у певному режимі (уроки, лекції, практикуми, семінари, екскурсії, факультативи, додаткові, індивідуальні заняття; домашня навчальна робота учнів (студентів). Фрустрація (frustration) - негативний стан організму, почуття, які виникають при блокуванні цілей, що їх особистість намагається досягнути, почуття розчарування, крах надії. Функція мислення (function of thinking) - в мисленні відбувається відображення внутрішньої, безпосередньо не даної у відчуттях та сприйманнях, сутності об єктів та явищ дійсності. Характер (character) - комплекс сталих психічних властивостей людини, що виявляються в її поведінці та діяльності, у ставленні до суспільства, до праці, до інших, до самої себе.

Хвилювання (emotion) - емоційний психічний стан людини, зумовлений підвищеним збудженням нервової системи, перевантаженням її позитивними або негативними переживаннями.

Цілі освіти (educational objectives) - набуття наукових знань, умінь і навичок, оволодіння якими забезпечує всебічний розвиток розумових здібностей учасників навчального процесу, формування світогляду, духовності, поведінки, системи відповідних компетентностей. Щастя (happiness) - граничне інтенсивне переживання людиною універсальності і глибини затвердження свого буття, максимальної відповідності наявного найзаповітнішим бажанням і мріям, моральна і емоційна насолода життям. Щедрість (generosity) - морально - психологічна риса людини, що полягає в готовності і здатності ділитися з іншими людьми своїми матеріальними і духовними цінностями.

Щирість (sincerity) - відвертість, правдивість; морально - психологічна риса людини, протилежна лицемірству, вона характеризує не зміст діяльності і стосунків людини, а їх відповідність мотиву, емоційну безпосередність. Повноту, глибину, усвідомленість, системність, гнучкість, конкретність, узагальненість, які виявляються через багатоаспектний аналіз результатів засвоєння та застосування знань. “конкретних ситуацій”, тренування чуттєвості, метод інциденту, “мозкова атака”, ділові ігри, метод “занурення”, програмоване навчання, проблемне навчання).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

диктанти для 3 класу з української мови

готові протоколи надання невідкладної медичної допомоги в приватному стомат кабінеті

африка мадагаскар реферат по українські

пісню ярослави притули."тобі, країно"